Göteborgs kommunledning har ingen förståelse för Volvos markering

Göteborgs kommunledning haft mannekänguppvisning i Bryssel och visat vilken fin och ren stad Göteborg kommer att bli när alla bilarna är borta enligt deras ”mobility management” strategi. Tyvärr missade kommunledningen att i Göteborg huserar Sveriges andra största exportföretag och Sveriges 6:e största företag – och de sysslar också med mobility management. Till yttermera visso bidrar företaget med en stor del av skatteintäkterna som finansierat kommunens lekstuga där politruker i långa rader försöker höja fiktiva flum- och latteindex.

Kommunens ledning är ovana att ställas inför ifrågasättande. Ryggmärgsbeteendet hos en politiker är att bemöta ifrågasättande på samma sätt som man bemöter en broder eller syster i politiken – d.v.s. medelst sågning vid fotknölarna. När kommunledningen och oppositionsrådens nyvunna religiösa hatabilövertygelse ifrågasätts av den ena hand som föder dem, väljarna, sågas den födande handen vid fotknölarna av alla ”representativa politiker”. Moderaterna går nyliberalt till väga och lovar inte att inte såga av fotknölarna vid senare tillfälle.

När kommunens ledning och oppositionsråd så blir ifrågasatta av den andra hand som föder dem, näringslivet – här representerat av Volvo (och inte en wannabe-gruppering av näringslivets vänner), med motiveringen att politikerna enligt demoskopundersökning inte representerar den allmänhet politikerna utsäger sig för att representera, blir även den andra handen ovillkorligen avhuggen, ty den andra handen har ingen aning om vad politikerfrälset visade upp på mannekänguppvisningen. Anneli Hulthén (s) konstaterar torrt att informationsdirektör å Volvo, Bodil Eriksson, icke var på plats i Bryssel och övervarade tilldragelsen och bör därför i frågan icke yttra sig. I tillägg förklarar Annelie Hulthén att den information som visades upp vi invigningen av representationskontoret var gammal och förlegad, så den gäller ändå inte…

Man ställer sig stilla frågan: Om informationen inte gäller, och broschyrerna var obsoleta – varför presenteras då dessa i Bryssel av våra högst upplysta representativt valda politiker?

Återigen pekar politikerna i fullmäktige på sig själva när de försöker slingra sig från verkligheten: ”Volvo vet inget, de var inte där, och om de var där så var informationen som vi presenterade i Bryssel ändå gammal”

Där Hulthén med makt som enda villkor ställer upp och straffskattar låg- och medelinkomsttagare med trängselskatt har Jonas Ransgård stora problem att få ihop sin politik med allsmäktigt styrande minoritetsledare Kia Andreassons ”Göteborg är ingen industristad”- politik. Det krävs ett stort mått pedagogik för att klara detta, och ett sådant mått finns inte i Göteborg – det framgår med all tydlighet om man t.ex. studerar Göteborgs kommuns skolors förmåga att lära ut något överhuvud taget.

Volvo Cars ägs som bekant av Geely, ett kinesiskt bolag. I Kina finns det industristäder. Kanske har Volvo Cars klivit ur göteborgsandans kartell la Bella societa’ riformata di Gotenburgo, utan att politikerna förstått detta.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

~ av atrewe på 01 oktober 2013.

5 svar to “Göteborgs kommunledning har ingen förståelse för Volvos markering”

  1. Jag hoppas att Volvo flyttar utomlands så får politikerna stå där med sina tomma lattemuggar och försöka lösa problemet med 15000 arbetslösa, inom Volvo enkom. För att inte tala om alla andra som är beroende av att Volvo finns

  2. Har du någon länk till den där ”Mobility management” planen?
    Eller är den ens officiell?

    Om man bortser från Volvo som just biltillverkare och arbetsgivare av en synnerligen stor tyngd i hela Västra Götelandsområdet, så är det ju inte konstigt att folk åker bil. Enligt hörsägen är ju spårvägen rätt långsam, och hade man haft något som hade motsvarat tunnelbana och gått fritt från övriga trafikslag så hade det varit aningen enklare att minska tidsåtgången. Bil blir på det viset en rimlig lösning för en förhållandevis stor region.
    Lösningarna som finns idag är lite överkomplicerade.

    • Bör vara officiell eftersom hugade politiker delsde ut detta ”gamla” dokument vid invigningen av Göteborgs beskickning i Bryssel

  3. […] i lugn och ro vad Volvo Cars menar när de går ut i media med en såpass skarp markering i media. Politikerna fattar ändå inte, utan tar som ett inlägg i debatten. Tydligen tror Annelie Hulthén (s) att informationsdirektör […]

  4. […] Göteborg Energi’s styrelseordförande är Kia Andreasson (mp), tillika miljökommunalråd i Göteborg. Kia Andreasson har gjort sig känd som bilfientligheten nummer ett, inkarnerad, tvärs emot partiets ledning, som inser att Sverige behöver bilen. Istället propageras det för att Göteborg inte är en industristad, trängselskatt i Göteborg skall frälsa världen globalt, förmånsbilar skall avskaffas och Göteborgaren samt regionförstoringsgöteborgaren skall lämna bilen hemma. […]

Lämna en kommentar