X-kommunikation?

Ordet dogm, liksom alla andra ord, har skilda innebörder beroede på vem man talar med. Särskilda institutioner fyller även ordet med olika laddning – inom vetenskapen får det en nagativ laddning, eftersom det förknippas med något som inte kan ifrågasättas eller valideras. Inom katolicismen är det däremot av positiv laddning – eftersom det beskriver det gudomliga som inte kan ifrågasättas och därför ej heller behöver valideras.

Ordet dogm, som i sig inte är värdeladdat, därmed inte sagt att det är värdelöst, är av grekiskt urspung, grekiskans dogma – ”det som verkar vara”, ”föreställning”.

Ordet dogm är vanligtvis inte ett ord som i sig gör mej upprörd. Men när jag läste om den 9-åriga flicka som genomgått abort efter att hennes styvfar våldtagit henne upprepade gånger sedan hon var 6 år – började det röda skynket dras nerframför ögonen. Den ärevördige filantropen biskop José Cardoso Sobrinho bannlyser konsekvent flickans mamma och personalen som genomförde aborten. Det hela kulminerar med att påvens generösa sändebud Kardinal Giovanni Battista Re förklarar att det är helt ok att bannlysa dessa människor – ”livet måste alltid värnas”, heter det,  för detta är guds lag, och då gäller inte människornas lag. Ridå.

Faktumet att flickan på 135 och 30kg med all sannolikhet skulle avlida under graviditeten är utan värde. Styvfaderns agerande kränker inte guds integritet och brottet konstateras i sammanhanget ringa. Dessa män, är samma män som brände ”kloka gummor” på bål i guds namn för några hundra år sedan och som tar pederaster och revisionister under sina vingar idag. Jag begriper inte vad denna stackars gud har gjort för att få så många avfällingar att agera i eget intresse i Hennes namn under så lång tid. Det strider mot vad en annan katolik sa – ”You can fool some of the people all of the time, all of the people some of the time – but not all of the people all of the time”. Men det är klart – om påven säger att jorden är platt – så är den. Fråga Galileo Galilei.

Och det får mig att undra: Sedan när har föreställningen om att en flock papistiska självspäkande egocentriska autoeunucker har rätt att uttala sig i guds namn om något som helst som har med humanism att göra? Sist jag kollade skulle Skägget sortera vid Ragnarök. Detta torde inte handla om något annat än världslig makt – och det har det väl gjort sedan Bibeln editerades vid någon synod på 200-300 talet.

Det gammalbibliska namnet Daniel (i lejongropen) kommer från hebreiskan och betyder ”Låt Gud bli min domare”. Min son heter Daniel, och även om han har en far av Guds nåde, är det till syvende og sist Daniel som får stå ut med sig själv och sin verklighet. Det är han som måste tro – på sig själv och bygga tillit till andra och till existensen.

Jag baxnar över att insiktsfullheten och omvärldsmognaden hos dessa syltryggar till individer ej övergår en byfånes – jag ber att Forrest Gump väljs till påve nästa gång, han har i allafall ryggrad, om än sned…

~ av atrewe på 10 mars 2009.

3 svar to “X-kommunikation?”

  1. När jag läste beslutet att bannlysa flickan och mamman blev jag så ledsen, hur kan det gå till så? Jag förstår inte. Sedan blev jag arg och tänkte att det är flickan och mamman som ska vända ryggen åt kyrkan. Nu förväntar jag mig att människor på hög nivå ska ta krafttag och bannlysa dessa män från deras maktfyllda poster. Allt annat är skandal, vi lever i 2009 inte på medeltiden.

  2. […] x-kommunikation är ju i still med den katolska, en […]

  3. […] kyrkans dogm som säger att all sexuell aktivitiet som har i syfte att inte avla barn är en vederstyggelse och skall motarbetas in absurdum med mitra och […]

Kommentera

 
