Snackar ni bara Västlänk?

Rebloggat inlägg från Facebook av Roy Solino-Moreno den 5 juni 2015

Jaa! Visste ni att;
Tolkningen av Västlänken och framtidens kollektivtrafik kommer i två smaker; En stark, Mao-influerad version avsedd att BANKA och SLÅ in argumenten i medborgarnas pannben. En soft eller light som används internt och i akademiska sammanhang.
I en kandidatuppsats i kulturgeografi från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Från bil till kollektivtrafik av Theres Wikefjord, jag precis läst, framkommer detta minst sagt kristallklart. Theres genomförde en studie av kollektivtrafiken i stråket Lilla Edet – Göteborg och intervjuade bland annat fem tjänstemän med insyn i framtida persontransporter.
Här är verkligen det ”skriande” behovet av Västlänken nedtonat och medvetenheten om att den INTE är aktuell förrän 2028 mycket stor. Studien är intressant utifrån hennes slutsatser samt ett antal sällan framförda aspekter av kollektivtrafiken.
”Eftersom antalet passagerare måste vara fyra på en buss för att den ska släppa ut mindre koldioxid än en bil, och hela 16 passagerare för mindre utsläpp av kväveoxider så bör trafikeringen av fordon på sträckor anpassas efter transportbehovet. Kollektivtrafik är således inte bättre för miljön än bil i mycket glest bebyggda områden”. Detta gäller självfallen tomma bussar i stadstrafik också.
Medan man här vill minska bilismen till kollektivtrafikens förmån genom ekonomiska sanktioner och tvång pratar man i utlandet om att minska BEHOVET av bilen. Genom att placera nyttor och funktioner där människor bor samt att bygga en smart kollektivtrafik. Västlänken är definitivt INTE en komponent i ett smart kollektivtrafiksystem eftersom den inte avhjälper problemet. Det är INTE Göteborg C utan spårbanorna in till stan som är flaskhalsen.
Studien visar också att kollektivtrafikutbudet i stråket, Lilla Edet – GBG, är tillräckligt för den efterfrågan som finns. Bedömningen tjänstemännen gör är att kollektivtrafiken till Göteborg i början av 2013 har en överkapacitet som kommer förbli i många år om man mäter sittplatser i förhållande till hur många som kommer att resa. Det är förvisso sant att det finns en begränsning i hur mycket trafik Göteborgs stadskärna kan svälja vilket innebär att så få linjer som möjligt borde passera där. Vilket omgående diskvalificerar Västlänken.
”För att klara målbilden för tågtrafiken räcker dock inte att avlasta Göteborgs central med Västlänken utan även spåren i de övriga stråken måste få en en ökad kapacitet genom utbyggnad”. Detta innebär att det räcker med att öka kapaciteten på spåren och flytta en del linjer till en ny central. På Västtrafik är man medvetna om att det totalt sett är centrala city som har kapacitetsproblem i infrastrukturen för att få en bra framkomlighet IN, UT och INOM. ”Antingen kan man prioritera att ge många en möjlighet att åka genom stort utbud av linjer och hållplatser eller så kan man prioritera att ha mycket trafik där många åker”. Uppdraget Västtrafik fått menar tjänstemannen är att investera pengarna där de ger störst effekt per krona för att få fler att åka kollektivt, att lägga fokus på bäst för flest.
Det är med andra ord fullständigt galet att lägga stålarna på Västlänken när stadens kollektivtrafik har störst behov och servar ofantligt mycket mer resenärer än vad tågtunneln någonsin kommer att göra. Författaren konstaterar att bilen inte kan eller kommer kunna ersättas av kollektivtrafik för hela befolkningen. ”Dels för att varje resenärs resbehov är unikt, men framförallt på grund av kostnadsfrågan. Det finns självfallet en gräns för hur många som kollektivtrafiken KAN transportera i praktiken och Göteborg är inte redo för att vara bilfritt i stor omfattning. En stor del av bilpendlingen i stråket sker inte enbart av tradition eller bekvämlighet utan av nödvändighet från kapacitetsbrist i kollektivtrafiken”.
”Med tillgänglighet som funktionsmål för hållbar transportförsörjning avses att befolkningen ska kunna bosätta sig var de vill och fortfarande ha tillgång till exempelvis arbetsmarknad. Kollektivtrafiken har inte tillräcklig kapacitet att erbjuda detta ensamt utan bilen behövs fortfarande för att uppnå detta… …att Göteborg inte är eller kommer vara redo för att vara en bilfri stad till minst 2025 om pendlingen inom regionen ska kvarstå. Hållbar transportförsörjning uppstår inte genom att pendlarna vill åka kollektivt istället för bil”.
Ännu en gång ser vi hur Västlänken inte är en faktor i utformningen av framtidens kollektivtrafik. Vad är det för sjukt starka intressen som fullständigt krossar sunt förnuft, verkliga behov och sanning som underlag för denna utformning?

image

När får vi en oberoende Quick-utredning av demokratimordet västlänken?

Annonser

~ av atrewe på 05 juni 2015.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: