Miljöpartiets dubbelmoral och politiska dilemma

Göteborgs kommunalägda energibolag, Göteborg Energi AB med en omsättning på 7 miljarder, en knapp tredjedel av Göteborgs kommuns omsättning på 23,8 miljarder, är Sveriges fjärde största energibolag.

Göteborg Energi’s vision är ”ett hållbart göteborgssamhälle”.

Göteborg Energi har 16 dotter- och intressentbolag med verksamheter bl.a. i Falköping, Lerum, Skövde, Ale, Partille,  och Småland. Bolagen i Falköping och Lerum är under försäljning.

Göteborg Energi har också via sitt bolag FordonsGas Sverige AB ett joint venture med det danska statliga bolaget Dansk Olje och NaturGas A/S (Dong A/S) med huvudsaklig syfte att bygga ut metangastankningställen i Sverige med Göteborg som bas. Senast har man öppnat en station i Jönköping.

Fordonsgas är metangas. Metangas utgörs antingen av naturgas eller biogas. Naturgas är en fossilgas och utvinns ur jordskorpan i samband med oljeutvinning. Biogas skapas vid anerob nedbrytning av organiskt material, exv sopor. Fordonsgas från FordonsGas AB består av 50% fossilgas och 50% biogas och är svanenmärkt. Gasbilar är vanliga bensinbilar som bestyckas med en extra gastank utöver bensintanken, och det är upp till förmånsbilbrukaren att tanka gas eller bensin. Tillexempel en stadsjeep där reservhjulet bytts ut mot en 20 liters gastank.

Göteborg Energi’s styrelseordförande är Kia Andreasson (mp), tillika miljökommunalråd i Göteborg. Kia Andreasson har gjort sig känd som bilfientligheten nummer ett, inkarnerad, tvärs emot partiets ledning, som inser att Sverige behöver bilen. Istället propageras det för att Göteborg inte är en industristad, trängselskatt i Göteborg skall frälsa världen globalt, förmånsbilar skall avskaffas och Göteborgaren samt regionförstoringsgöteborgaren skall lämna bilen hemma.

Kia Andreasson har också gjort sig känd för att bekämpa det förstärkta direktdemokratiinitiativet som miljöpartiets partiledning utarbetat och riksdagen klubbat och som finns i miljöpartiets ideologiska program. I Göteborg vet man inte sitt bästa, så därför skall varje inblandning från väljarna i den ”demokratiska processen” skyndamt och med kraft huggas ner och förringas. Mer om dett kan läsas om här och här.

Med tanke på den dubbla standarden och den avvikande hållningen är det kanske inte så konstigt att det kommunala energibolaget med fru styrelseordförande i spetsen samarbetar med ett danskt statligt oljeexploateringsbolag för att erövra Sverige på sitt korståg att uppfylla visionen ”ett hållbart göteborgssamhälle”. Än mindre förvånad blir man när man läser FordonsGas marknadsdevis:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

”Välj gasbil som tjänstebil – så får du 40% mindre förmånsvärde” FordonsGas, Alla har inte fattat – än! (Station i Härryda kommun)

Det är tydligen helt okey att gå emot sin egna lokala politik i egenskap av styrelseordförande i affärsdrivande kommunaktiebolag. Kråksången fortsätter: gasförmånsbil ger inte bara 40% mindre förmånsvärde, förmånsbil oavsett typ (det finns 239000 i Sverige) ger också fria passager 24-7-365 till och genom Göteborg under de 36 kommunala medfinansieringsbågarna.

Frågan är om detta är ett symptom på att ena handen inte vet vad den andra gör, eller om det finns en medveten ”global” strategi i att etablera en affärsdrivande kommunkoncern i hela Sverige.

Göteborg Energi är ju inte det första företaget som sysslar med skatterådgivning, men kanske det första kommunala skatterådgivningsföretaget. Som vanligt är det till höginkomsttagare man vänder sig med ”smarta skattetips”, ty de är höginkomsttagarna som har möjligheten att trängas gratis och slippa betala till det kommunala medfinansieringsexperimentet och vansinnesprojektet Västlänken.

Men när miljöpartiets starka kvinna går ut och sågar individens tillgång till pengar som ett hot mot miljön, samtidigt som man går till torgs med budskapet att de som har råd att konsumera mera får dubbla skattelättnader och de som inte har råd straffskattas, då blir dissonansen vämjelig.

Oavsett står miljöpartiet och Göteborgs kommun inför ett pedagogiskt och politiskt dilemma. Men om man ser väljarna som gökungar som skall gödas med sönderhackade budgetbitar utan kontext spelar dilemmat kanske ingen roll.

Tydligen har alla inte fattat än.

För övrigt anser jag att Sverige ska införa en författningsdomstol.

Annonser

~ av atrewe på 06 oktober 2013.

3 svar to “Miljöpartiets dubbelmoral och politiska dilemma”

  1. Kia, som ju i egenskap av ordförande i Göteborg Energi, väl själv i ärlighetens namn borde föregå med gott exempel och åka omkring i en liten gasbil, Miljöpartist och närmast rabiat ”bilhatare” som hon är.

    Men icke ! När Kia skall ut och resa så är det taxi på skattebetalarnas bekostnad, den egna gamla bilen, en SAAB 9-5 kombi av 2002 års modell. Vilka busslinjer hon själv kan ta från sin bostad för att komma till exv. Frölunda eller Mölndal verkar hon heller inte ha någon större vetskap om varför udnertecknad vid en allmän ”hearing” förra hösten i September i Nordstan fick greppa mikrofonen och upplysa henne om de kollektiva alternativ hon hade att tillgå, vissa med hållplats inte ens 200 m från hennes bostad!

  2. […] har jag resonerat och raljerat lite kring miljöpartiets dubbelmoral i miljöfrågorna. När det kommer till att göra livet surt för låg- och medelinkomsttagare skyr man tydligen inga […]

  3. […] är miljömoralväktare överrepresenterade i Göteborgs kommuns politiska ledning samt av dem utvalda och tillsatta […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: