Västlänken i en betraktelse

Mikael Bigert har lagt ner stor möda på att kartlägga Västlänken och turerna kring dess uppkomst. Detta har sammanfattats i ett digert dokument, underbyggt med referenser till publik information.

I sammanfattningen kan man läsa följande:

Koncept Pendeltåg och vissa regiontåg går i 6 km tunnel med underjordiska stationer: Gbg C, Haga och Korsvägen. Övriga tåg går kvar till Gbg C säckstation.
Funktion Pendeltåg i 10-minuterstrafik med genomgående linjer istället för 15-minuterstrafik.
Restider snitt per målområde Kortare: Haga, Korsvägen och byten från dessa (Västra och Södra Centrum)Längre: Gbg C och byten därifrån(Hisingen, Östra Gbg)Oförändrat: Fjärrtåg, Gamlestadens Station, Mölndals Station
Kostnad 20 miljarder, nivå 2009 (utan anslutningar eller övriga banor)
Nettonuvärde samhällsnytta, separat Förlust 11.7 miljarder (beräkning 2013)
Byggnation, påverkan 8-10 års byggtid Jordtunnel: Skansen Lejonet – Skeppsbron, Rosenlund, Korsvägen – E6 1-1.5 miljoner ton betong, 4.5 miljoner ton schaktmassor
Förutsättning, full trafikering (ingår ej i projektkostnad ) Planskild korsning i Olskroken, Vändstation i Mölndal, Dubbelspår till Borås, Fyrspår Almedal – Lindome, Fyrspår Sävenäs – Jonsered

Nettonuvärde samhällsnytta: förlust 11,7 miljarder

Studerar man restidsvinsten är även den negativ:

restidsvinst Mikael Bigert

Negativa siffror är restidsförlust, positiva siffror är resttidsvinst. När man studerar dokumentet i  sin helhet kan man ställa sig frågan: Vem vinner på ofinansierat infrastrukturbygge där samhällsnytta saknas, där politiker, politruker och ordmakare redovisar halva sanningar, där myndigheter med egenintresse utreder, där en stadsledning tillsammans med ”företagens vänner”, utan förstånd eller med en baktanke, pumpar in en miljon av skattebetalarnas pengar i veckan i ”informationskampanjer” och där en allmänhet som är fullständigt blasé eftersom politikerna och dess politruker visar om och om igen att de inte går att lita på?

Dokumentet i sin helhet finns att hämta på YIMBY’s hemsida – här, om länken inte funkar finns version daterad 13-11-24 här.

Göteborg och dess regionförstorade grannar står inför ett vägval 2014.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol.

~ av atrewe på 02 december 2013.

Ett svar to “Västlänken i en betraktelse”

  1. […] Mikael Bigerts betraktelse över Västlänken kan ni finna här […]

Lämna en kommentar