Bryter folkomröstningen mot lagen – replik Bo Anderssen (fp)

Jag förstår inte vad Bo Anderssen (fp) menar när han i sitt debattinlägg i GP (30/10 2014) säger att folkomröstningen om trängselskatt var fel utförd.

Bröt den mot lagen?

Enligt det förstärkta folkinitiativet skall medborgarna ha en möjlighet att säga sitt om kommunalpolitiska fenomen som, i förekommande fall, beslutats utan förankring hos medborgarna/väljarna. Enligt förarbetena (utförda av Peter Eriksson (mp), fd språkrör, fd ordförande i konstitutionsutskottet samt Bruno Kaufmann (mp), demokratiutredare, mp), handlar lagen om att ställa större krav på politikerna om att förankra och/eller testa beslutsförslag hos allmänheten – innan de beslutas – annars kan de riskera att falla i en folkomröstning.

Jakten på den försvunna trängselskatten

I fallet om trängselskatt och Västlänken är det uppenbart att frågan varken testats/förankrats hos medborgarna eller utretts. 2010 drog dessutom politikerna tillbaka löften om folkomröstning och lade därefter locket på – i gammal god göteborgsanda. Istället lät man lobbyister, finansierade gräsrotsrörelser och marknadsförare sköta en ensidig ja-propaganda. När frågan om folkomröstning kom upp på bordet röstade man nej första gången. Den andra gången röstade man med minsta möjliga marginal ja till folkinitiativet.

Kommunfullmäktige ägnade sedan mycket möda åt en ja-sägande novell som skulle införas på valsedeln. De politiker som ifrågasatte eller ville problematisera ett ”Nej” fick löpa gatlopp. Trafikverket gömde, och gömmer, sig bakom hemlighetsstämplar för att inte avslöja vad som verkligen kommer levereras till allmänheten för trängselskatten. Trafikverket publicerar dessutom motsägelsefulla siffror (11,7 miljarder back samhällsekonomiskt) och hittar på kalkyler innehållande ”oberäkningsbara nyttor” för att visa på lönsamhet. Riksrevisionen avslöjar att beslutsunderlagen för Västlänken är undermåliga och kommer att dra med sig kostnader på ytterligare 35 miljarder. Brandsäkerhet för miljarder lyfts ur projektet av Trafikverket till förmån för att ”hålla budget”. Alla ”seriösa” utredningar om att ”lösa säcken” har haft ingående krav om ”tågtunnel under Göteborg” – dvs varianter av Västlänken. Det finns mer, mycket mer.

Börsen - de fördömdas tempel

Gemensamt för denna information är att det inte är politikerna som presenterat den – istället har politikerna och dess entourage valt att raljera över uppgiftslämnarna: de är vita, feta, nej-sägande, anti-feministiska, främlingsfientliga, bakåtsträvande män med obehandlingsbara psykiska störningar som kör stadsjeepar för sitt höga nöjes skull och för att de har råd. Alternativt är de maniska kvinnliga chefredaktörer som gör allt för att nå ett kändisskap.

Detta är det Göteborgska ledarskapets beskrivning av 57% av Göteborgs väljare.

Det är tydligt att politikerna kört fast, man har satsat på fel häst. Att angripa en demokratisk process och en grundlagsskyddad rättighet i efterkant känns inte som särskilt genomtänkt. Att argumentera att medborgarna bakom folkinitiativet skall presentera en politisk lösning för ett ”Nej” är inte seriöst. Det är faktiskt politikernas ansvar – det skulle man tänkt på lite tidigare.

Liseberg skulle rivas

Politikerna är befullmäktigade av medborgarna – klarar man inte att ta det ansvaret går det bra att avgå.

 

För övrig anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol och en fristående kommunal revision.

Annonser

~ av atrewe på 30 oktober 2014.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: