När Västtrafiks troll står utan svar, brukas invektiv

Efter det rungande nederlaget i folkomröstningen är tystnaden från de etablerade total. Politrukerna i de kommungemensamma aktiebolagen är dock ute och trollar i olika media ihop med företagens vänner och husorganet Göteborgs-Posten.

Johan Trouvé twittrar glatt om att Göteborgarna får tycka till om västlänksstationerna, och refererar till kompisen, tillika tidningsmurveln, Ulf Nyströms artikel om samrådsbesluten rörande Västlänken i Göteborgs stads byggnadsnämnd den 30 september. Vägvalet reserverade sig naturligtvis i denna församling, ty projektet står som bekant ofinansierat sedan valdagen – då 57% av Göteborgs befolkning röstade nej till trängselskatten.

Jag svarade Johan Trouvé att Göteborgarna redan hade sagt vad de tycker i folkomröstningen. Eftersom Johan Trouvé alltid förlorar twitterdebatter (och alla andra debatter) med mej, har han slutat att besvara mina tweets. Istället har han ett antal hang arounds och prospects som tar hand om dessa frågor. Innan valet brukade det vara hågfulla medlemmar ur den ”löst sammansatta gräsrotsrörelsen” JA till trängselskatt som brukade trolla, basha och häckla mig och mina gelikar. Jag är ju medelålders man som kör bil, guvbevars, och då är tydligen allt tillåtet. Denna löst sammansatta gräsrotsrörelse självdog den 16 september, sålunda hämtar Trouvé assistans hos andra.

Min gamla kontrahent från Västtrafiks fejsboksida, Västtrafiks B2B-general, eller Chef Företagskund, tidningsmurvel Ulf’s namne, Herr Mats Nyström, skyndade till undsättning. Vid det tidigare mötet löstes debatten med att jag blev avstängd från Västtrafiks fejsboksida – ty man kunde ju inte ha någon som påvisade brister i AB Västtrafiks kundprocess att härja fritt i publikt område. Jag är fortfarande avstängd från Västtrafiks fejsboksida – något jag inte sörjer nämnvärt.

matsnyströmb2bmanager2

Mats Nyström, Chef Företagskund a.k.a. Sales Manager B2B, Västtrafik AB

Nåväl, Herr Chef Företag hade således synpunkter på mitt svar till Herr Företagens Vänner. Hela flödet kan studeras här – för säkerhets skull återfinns även skärmdump – ja-sägarna idkar ofta damage control, och då försvinner lätt tweets av detta slag.

korkad mensan

Kan konstatera att jag tydligen är en korkad medlem av den ideella föreningen Mensa. En vandrande oxymoron. Det är ett epitet som jag brukar låta min sambo tillskriva mig kring hemmets härd. Så här publikt presenterat, från en landstingskommunal chef, känns ju sådär… Men det är väl så Göteborgsandan fungerar – La Bella societa’ riformata di Gotenburgo. Inte så konstigt att Västtrafik köper sina spårvagnar från Ansaldobreda i Neapel.

hästhuvud

Snart har man väl ett hästhuvud i sängen.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol och en fristående kommunal revision.

Update 1: Det är inte första gången som en kommunal eller statlig chef kallat mej för obegåvad. En gång fick jag och två kamrater ett tio sidor långt brev, ex officio,från en linjestudierektor på Linköpings Universitet. Vi hade ifrågasatt en tentarättning hos en examinator som omfattade linjestudierektorns egenförfattade litteratur (utgiven på eget förlag och upphöjd till spärrkurs för uppflyttning till nästa årskurs) – och bad om en förklaring utöver att det som vi svarat var fel. Examinatorn hade rådgjort med linjestudierektorn. I brevet framgick det att jag och mina två kamrater var mindre bemedlade av intelligens, ty vi hade inte ordagrant återskapat texten i diskussionen. Någon vecka senare blev jag anntagen till ett utbytesprogram för studier i USA. Där tog jag sedermera examen med betyget Magna Cum Laude. En av mina kamrater hade precis gjort högskoleprovet med 3 fel. Linjestudierektorn slutade.
En annan gång hade jag använt mig av min e-mailadress från Mensa i en lönediskussion med min kommunale chef, tillika direktör, och hans chef. Det var tydligen korkat. Det slutade med att jag bytte jobb och höjde lönen hundrafalt jämfört det som erbjöds.

Update 2: Herr Chef Företag har pudlat och idkat damage control:

pudel

~ av atrewe på 10 oktober 2014.

3 svar to “När Västtrafiks troll står utan svar, brukas invektiv”

  1. … Fast i Svedala så är väl ett älghuvud mer talande och träffande.. 😛

  2. Varför använder du alltid ett så otroligt pretentiöst språk? Vill du att folk ska förstå dina argument eller dyrka ditt ordförråd?

    • Hej, tack för att du kommenterar min blogg.
      Det är svårt att svara på ditt påstående och med givna alternativ. Pretentiöst betyder ju ”anspråksfull” eller ”som ställer höga krav”. På senare tid har det förknippats med ”alltför anspråksfull” eller ”alltför höga krav” – jfr tillmälet ”pretto”. Etymologiska ursprunget är latinska verbet tener (hålla) och prefixet pre- (för-), reflexivt blir det ”att förhålla sig” till något.
      Jag gillar ord och dess betydelser – jag gillar ordens innebörd och vad människor gör med orden, sina ord.
      Kanske har jag en förhoppning om att folk googlar sånt som de inte förstår – google är ju bara ett klick bort – det kan vara pretentiöst i någon mening.
      Att dyrka mitt ordföråd, i betydelsen avguda, är inte min avsikt. Det är upp till var och en. Att dyrka ordföråd, i betydelsen ”odla”, känns mera ömsesidigt. Tolkningen ligger som bekant hos betraktaren.
      Enligt min beskrivning av bloggen i min OM-ruta: ”Annorlunda sanning”, alternativt travestin ”Anders i Underlandet”, vilket också kan tolkas vara ett (av många) förhållningssätt till verkligheten och sig själv.

Kommentera

 
