”Västlänken byggs oavsett” – politikerna i Göteborg har kristallkulor

Det råder ”stor politisk enhet” kring Västlänkens vara i Göteborg och Västra Götalandsregionen. Enigast av dem alla är deras jasägarnas språkrör på GP, Ulf Nyström. Tydligen är detta ett prestigeprojekt projekt som man utan åthävor säger sig driva igenom oavsett utgången i folkomröstningen (eller valet, för den delen)

När Johan Nyhus uttalar sig på Västnytt verkar ha en kristallkula som inge annan har. Vad som händer i förhandlingarna med staten om Göteborgarna säger nej till trängselskatten är rena spekulationer. De han säger är ju en möjlig utgång – om det är korrekt kan man ju diskutera. 

Marieholmstunnel är redan på gång att byggas. Att de skulle stoppa den skulle kosta lika mycket som att bygga den – entreprenörerna har ju fått kontrakt. 

Ny Götaälvbro är egentligen ett kommunalt intresse, det är en ”gata” i stan – ett hundben för kommunen i VSP (staten betalar halv ny bro) eftersom kommunen har undlåtit att avsätta medel till en ny bro sedan den gamla byggdes, trots att man visste att den hade en begränsad livslängd. De blir säkert stoppad under förhandlingarna, såvida kommunen inte garanterar medel/finans för att driva projektet vidare. 

Kommunen kan ju säkert gå in och garantera västlänken också, men det är en investering som är utan prislapp idag. Skall man satsa 20 miljarder i 2009 års pengar – in blanco, så att säga – blir det nog liv i luckan. Dessutom behöver man inte ”stoppa” västlänken förrän 2017 när första spadtaget skall tas – eller möjligtvis 2016 när man skall besluta om ”block 2” i kommunfullmäktige, där slutprojekteringen av Västlänken ingår. 

Johan Nyhus, när jag talade med honom i juni 2014, hade inte läst fempartsavtalet om VSP. Detta är graverande. Dessutom visste han inte skillnad mellan vägavgift och trängselskatt. 

Han har uttalat sig om andra saker på ett mycket opåläst sätt (eller medvetet för att förvirra), tex att utländska fordon skall betala. Det kommer inte att ske, eftersom utländska (EU)medborgare inte kan beskattas av annat EU-land. London har försökt. Däremot får man ta vägavgift. Då måste dock avgiften gå till den väg man nyttjar. 

När Johan Nyhus, Ulf Nyström och resten av jasägarna säger det de säger, kan man misstänka att det är ett utspel för att dra in JA-röster. Inte att det, för den skull, är med verkligheten överensstämmande.

Politikerna, teknokraterna och demagoguery säger att Västlänken grävs utan hänsyn till folkomröstning eller valutgång – tydligen har de kristallkulor, slagrutor och kaffesump att skåda in i framtiden med. Eller så har de talat med Göteborgsandandarna.

Behöver jag säga att demokratins förnyelse i Göteborg behöver röster på NEJ i folkomröstningen, och röster på Vägvalet i valen till kommun, region och riksdag?

Förövrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol och en fristående kommunal revision.

Annonser

~ av atrewe på 12 september 2014.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: