Handelskammarens informatörer och megafoner.

(även publicerad på Nyhetsartikeln.se)

Handelskammarens och dess vd Johan Trouvé brukar ju anklaga mej, Vägvalet och alla andra västlänksagnostiker för att ljuga, sprida myter och fara med konspirationsteorier.

I jasägarnas senaste kampanj använder de själva just myter och osanningar till varför man skall rösta ja till trängselskatt och Västlänken. Det innebär mindre bilar i centrum påstår man (det är väl därför man sätter upp huvuddelen av trängselbågarna på Hisingen). Detta är ju inte sant – ”trängselskatten” kräver att man behåller minst samma trafik under minst 25 år för att finansiera Västlänken, vilket förfelar hela idén med trängselskatt. Statistiken från Trafikverket visar detta entydigt (se länk) från de första 18 månaderna av trängselskatt.

JaPropaganda

Myt från jasägarna: trängselskatten tas inte ut för att minska trafik i centrum – då missar man den kommunala medfinansieringsmålet för Västlänken

Handelskammarens informatörer älskar förövrigt att dra upp Citytunneln i Malmö som lysande exempel på att Trafikverket minsann kan leverera rätt sak i rätt tid till rätt kostnad. Citytunneln levererades förvisso rätt sak till i rätt tid och rätt kostnad (i alla fall enligt wikipedia). Fast det beror ju på hur man räknar på Banverket/Trafikverket (Sydsvenskan).
Göteborgs-Posten har följande sammanställning där Citytunneln ökat från 3,4 miljarder till 8,6 miljarder, de kommenterar:

”Genom att slutkostnaden jämförs med den senaste plankostnaden har kostnadsökningar som inträffat före detta tillfälle inte räknats med i Banverkets kostnadssammanställning. Det innebär att en redovisning av hela kostnadsutvecklingen i färdigställda järnvägsinvesteringar saknas.”

Jämförelsen mellan Citytunneln och Västlänken haltar betänkligt:
Om Västlänken är rätt sak tvistar till och med Trafikverket om – eftersom Västlänken har en negativ samhällsnytta på 11,7 miljarder enligt Trafikverkets egna beräkningar.
Om Västlänken kan levereras till rätt tidpunkt och till rätt kostnad, har vi ingen aning om, eftersom innehållet ej är fastställt/mörkas/okänt. Tidpunkten för leveransen är också ett frågetecken, eftersom innehållet påverkar leveranstiden och projektet som sådant innefattar extremt svåra passager rent tekniskt. Göteborgsleran skall man ha respekt för – Götaleden ökade i kostnad från 1 miljard vid utredning till 4,5 miljarder vid färdigställande.

Frågor som påverkar: Skall det ingå två eller 4 spår? Skall det ingå parallelltunnel för räddningstjänst? Skall det ingå nya stationer? Det är inte osannolikt att det finns fler obesvarade frågor, se Martin Wannholts intervju i GP 10 September. Idag skall vi bara lita på teknokrater och experter som vägrar dela med sig av information med hänvisning till att det är arbetsunderlag och ej fastställt innehåll.

Är det en teknokrati och ett expertvälde som den vanliga människan skall visa sin solidaritet till och ovillkorligt skall donera minst 20 miljarder av 2009 års pengar till?

Rösta nej i folkomröstnigen om Trängselskatt och rösta på Vägvalet i kommun, region och riksdagsval

 

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol och en fristående kommunal revision

Annonser

~ av atrewe på 11 september 2014.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: