Västlänken – en myt utan förankring

Trafikverket har panik. De har gått in i ett stadie av moralisk upplösning. I tidningarna läser vi om regionchefen som går till angrepp mot projektledaren för västlänken. Regionchefen påstår att han vill lägga korten på bordet (inklusive Svarte Petter och Spader Dam, må tro?), den andre upprepar ”vi håller budget, lita på oss”, in absurdum.

Politikerna i Västra Götaland har panik. De vågar inte stå för sina beslut och avtal och puttar istället fram Västtrafiks VD och vice VD i en propagandaartikel i GP. Här anklagas som är tveksamma till Västlänken för att vara yviga. Tillåt mig några retoriska frågor: Är demokrati att betrakta som yvigt? Är kostnadsdiskussion att betrakta som yvigt? Är nyttan av en investering att betrakta som yvigt? Är frågan om Västlänkens innehåll/leverabler att betrakta som yvigt? Är miljöaspekten att betrakta som yvigt? Är en tioårig infarkt i Göteborgs kommunikationer och besöksnäring att betrakta som yvigt? Möjligtvis om man är en teknokrat och någon annan betalar. Visionerna dugga tätt: 15000 personer till Haga per dag. Då blir investeringen 1,33 miljoner per resande i 2009 års värde. Kan vi inte lika gärna bygga höghus i Haga som dessa 15000 kan bo i så kan de flanera till jobbet?  Vad hände med Trafikkontorets 175000 ”delresor” till Haga? Skall det byggas resecentrum i Haga och Korsvägen med buss- och spårvagnsangöring – och inte bara en biljettkiosk? Vem betalar? Någon annan betalar.

Västsvenska Handelskammaren har också panik. Kammarens propagandamegafon likställer ett ja till trängselskatt och västlänk med ett nej till kannibalism, barnaga och dödsstraff. De fick i alla fall uppmärksamhet. Det är väl detta resonemang som i grund och botten visar den troende ja-sidans vassaste hjärnor och klokaste argument.

Annars brukar Handelskammarens VD, Johan Trouvé, anklaga nej-sidan för att sprida myter och trängselskatteagnostiker skall hålla sig till sanningen. Det är väl det projektledare Bo Larson gör när han säger att Västlänken håller budget, samtidigt som han inte vill tala om vad han skall leverera för 20 miljarder i 2009 år värde.  Vem som helst kan hålla budget om hen inte talar om vad som skall levereras. Fast Trouvé anser kanske att Bo Larson tillhör nej-sidan.

Idag har även Västsvenska Handelskammaren lurat in prominenta chefer från Göteborgs tunga industrier att skriva under ytterligare en propagandaartikel i GP. Cheferna uttrycker fullt förtroende för att Trafikverket skall driva Västsvenska Paketet i hamn inom ramen för budget.
Man kan undra hur dessa chefer skulle ställa sig till information på ett styrgruppsmöte i egna projekt där projektledaren inte kan svara på vad projektet skall leverera eller om projektledaren säger att de är tvungna att lyfta ut delprojekt efter delprojekt för att klara budget. Och att beslutsunderlag för detta kommer att presenteras efter projektet har startat. Det är pinsamt!

Trafikverket och Göteborgs Trafikkontor är kandidater till uppföljaren av Martin Borgs #någonannanbetalar, då de under 2 år har använt 2 miljoner i veckan av skattebetalarnas pengar till att propagera för västlänken och trängselskatten i Göteborg. Vad vi kunde fått för de 100 miljonerna istället, är upp till var och en att önska. Sjätteklasserna i  stadsdelen Majorna-Linné kanske hade kunnat få fortsätta med språkundervisning istället för att spara bort dessa.

Trafikverket hade en påkostad utställning i Nordstan  (juli 2014) sammaställt ett antal ”myter” som nejsidan påstås sprida. Det är oklart vem som citeras, men dessa ”myter” formulerades på följande sätt:

2014-06-03 12.28.52

Myter om ”myter”

 

  • Västlänken har inte utretts tillräckligt
  • Det går inte bygga en tunnel i leran under Göteborg
  • Byggprojekt spränger alltid budgeten
  • Göteborg kommer att vara en byggarbetsplats i 10 år

Det intressanta är att man antingen inte besvarar myterna, eller att man besvarar med andra myter. Till exempel anges dels att Västlänken har utretts sedan 1980-talet, dels att flera andra alternativ utretts. I själva verket utreddes ett antal alternativ av Västlänken – i ingångsvärdena var det ett krav på att alternativen skulle innehålla en tågtunnel under Göteborg.  Vilket också tydligt visualiseras i Trafikverkets utställning

2014-06-03 12.29.18

Trafikverkets olika utredningar om olika Västlänkar – en tågtunnel under stan skall lösa allt, inklusive Sveriges beredskap…

Avseende att det inte går att bygga i lera säger man att 2/3 av Västlänken går i berg (vilket inte innebär att leran försvinner). Man hävdar vidare att man har gjort flera framgångsrika projekt, bl.a. Götaleden – vilken var framgångsrik på det sätt att man blev klar. Men ursprungligen skulle denna tunnel kosta 1 miljard, den slutade på 4,5 miljarder. Vilket leder till nästa punkt.

Trafikverket anser att påståendet ”Byggprojekt spränger alltid budgeten” är en myt. Här undviker Trafikverket att nämna vilken budget man inte sprängt eller till vilket års värde. Det är alltid den sista budgeten som man här refererar till, dvs den som fastställs när man sätter spaden i marken. Inte 2009 års budget. Inte 2014 års projektplan. I 2014 års projektplan, den som Trafikverket inte vill redovisa, finns en hel massa delprojekt som inte är finansierade – och som helt sonika lyfts ut för att man ”skall hålla budget”. Om man dristar sig till att jämföra delprojekt i Västsvenska paketet så har man redan i ”Block 1” lyft ut minst 5 delprojekt pga av att pengarna tagit slut, trots att man borde ha haft koll på dessa kostnader när första spadtaget togs för 3 miljarderprojektet ”Block 1”. Vilka projekt som kommer att lyftas ut i fortsättningen – det återstår att se. Taktiken är att redovisa beslutsunderlag först när det är försent att ändra sig. Räkningen skickas till dej och mej som betalar 1600 miljarder i skatt – inte till Sveriges företag som betalar 60 miljarder i skatt 2012.

Slutligen avvisar man svepande att Göteborg inte kommer att vara en byggarbetsplats i 10 år med att, ta-da, ”Göteborg kommer inte att vara en byggarbetsplats i 10 år”. Man talar dock inte om hur länge Göteborg kommer att vara en byggarbetsplats. Man gör bara några ingenjörsmässiga name drops som ”cut and cover” och redovisar ett par detaljer. Djävulen bor i detaljerna.
Och så fyller man på med en myt – största delen kommer att beröra platser där få människor rör sig, till exempel Gullbergsvass. Hur var det nu med evenemangsstråket runt Korsvägen? Och de som skall till Handels eller Feskekörka, de får väl ta Paddan – nej just det ja, den kan ju inte gå under byggtiden. Kanske Feskekörka får rivas också? Vem vet – det enda vi ”vet” är att Trafikverket håller budget.

Rösta därför nej till trängselskatten. Om du bor i Göteborgs kommun, rösta på Vägvalet i kommun-, region och riksdagsval.

Om du bor i Västra Götalandsregionen bör du rösta på Vägvalet i regionvalet. Regionen och dess bolag Västtrafik AB kommer, likt de 130 bolagen i Göteborgs Kommun, användas som slaskfonder för att undanhålla medborgarna insyn i Västlänkens totala kostnad.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol och att man omedelbart skall upprätta en fristående kommunal revision.

 

Annonser

~ av atrewe på 08 september 2014.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: