Fem myter om Västlänken

Västlänken står utan plan. Eftersom Trafikverket inte tar bladet från munnen, får allmänheten som vanligt lita till offentlighetsprincipen. Mikael Bigert är en ivrig nyttjare av denna grundlag. Han har sammanställt Trafikverkets mytbildning i en upplysande och översiktlig presentation. I den tar han upp 5 myter som Trafikverket hålls med. Jag tänket redovisa dessa här. Dessa är:

  1. Västlänken har avgörande betydelse för Göteborgs kollektivtrafik och framtid
  2. Det finns ingenting som tyder på att Västlänken kommer att bli dyrare än 20 miljarder
  3. Västlänken är bra för miljön
  4. Västlänken påverkar bara en liten del av staden under byggtiden
  5. Västlänken är nyckeln till ett mer och hållbart Göteborg

Länkar till referenser finns som vanligt mycket bra redovisat i Bigerts dokumentation – Jag lämnar därför till var och en att kontrollera dess vederhäftighet i originaldokumentet som finns på Yimby’s hemsida.

  1. Västlänken har avgörande betydelse för Göteborgs kollektivtrafik och framtid
VL1

Västlänkens vinnare, en mycket liten del av kollektivtrafikresande

Detta är en politisk vision som formulerats efter att avtalet om Västsvenska Paketet skrivits på. Vad denna politiska vision ställer för krav på världsekonomin, guds vilja eller klimatförändringarna har inte ens den visionäre trafikpolitikern Johan Nyhus (s) en aning om. Faktum är att ingen vet något annat än vad som faktiskt är fakta i dag. 7% av kollektivtrafiken sker med pendeltåg. Av dessa 7% får 15% direktresor till Västlänkens alla tre stationer (om nu Korsvägen/Liseberg och Centralen skall räknas som ”nya” stationer). Endast 1% av kollektivtrafikresenärerna får någon tänkbar nytta av Västlänken – samtidigt som detta projekt hindrar riktig kollektivtrafiksatsning.

  1. Det finns ingenting som tyder på att Västlänken kommer att bli dyrare än 20 miljarder
VL2b

Citybanans kostnadsutveckling i 2009 års prisnivå. 80% upp, med tre år kvar

Som jag nämnde tidigare spelar Trafikverket med olika kort: vilken kalkyl och budget avser man när man säger att man hållit budget i 14 av de senaste projekten? 2009 räknar man med att sannolikheten att budgeten skall överstigas med 50%. Då ingick varken prisökningar (exv järnvägsindex, vanligtvis 4-5%) eller andra investeringar som krävs för att Västlänken skall få full effekt (ofta säger man i stället att Västlänken krävs för att andra investeringar skall få effekt). Jämför man med liknande projekt, exv Citybanan, ser man att den har ökat med 80% sedan motsvarande läge. Faktum är att vi idag inte för reda på vad Västlänken innehåller – det är en hemlighet förborgat projektledare på Trafikverket och initierade politiker.

  1. Västlänken är bra för miljön
VL3

Jorden skall räddas – genom att släppa ut mer CO2…

Vi vet att Västlänkens byggnation släpper ut lika mycket CO2 som den förväntade minskade biltrafiken (i dagens bilpark) släpper ut under 60 år. Betong är extremt negativt för CO2 utsläpp. Miljontals ton med schaktmassor skall ut ur stan och sedan tillbaks i form av betong och annat konstruktionsmaterial. Trafikstörningarna under byggtiden orsakar ytterligate CO2-utsläpp. Även om visionerna stämmer och biltrafiken kommer att minska radikalt, kommer detta försent, ty även bilparken kommer att orsaka mindre utsläpp. Som Bigert konstaterar: ”Trafikverkets egna miljökalkyl visar negativ miljönytta.”

  1. Västlänken påverkar bara en liten del av staden under byggtiden
VL4

Den infinitesimala västlänksprojektdelen Liseberg

Trafikverket tycks tro att de genom att använda cut and cover kan bygga varje etapp i infinitesimala delar, dvs så små att de inte kommer att märkas. Faktum är att varje etapp kommer att pågå i 4-5 år: Evenemangsstråket Liseberg – Korsvägen, Hagakyrkan- Feskekôrka, Norr om Centralen – söder om Operan och Gullbergsvass (där inga människor rör sig). Dessutom skall det sprängas 4,5 km tunnel i berg, parallella tunnlar för service, räddningstjänst och evakuering, samt accesstunnlar som dyker upp var stans i Göteborg.  Var och en som erfarit kaoset under tiden som trafikkontoret införde trängsel på Övre Husargatan kan vittna om vad en liten del kan ställa till med

  1. Västlänken är nyckeln till ett större och mer hållbart Göteborg

VL5

Idén om Västlänken har redan skapat en språvagnsinfarkt mellan Järntorget, Operan och Centralen. Inga ytor frigörs utom de som sedan Götatunnelprojektet ligger för fäfot vid centralen. Ingreppet vid byggnationen kommer att dels går rätt genom fornminnen från Göteborgs befästning samt rasera parkmiljöer som kommer att ta mycket lång tid framåt. Enligt ”Visionen” skall Göteborgsregionen växa att innefatta hela Västra Götalandsregionen. Närmare 2 miljoner människor skall ha sitt värv i Göteborg och Västlänken är lösningen. En fråga som ingen har besvarat, inte ens de framtidsvisionära i Västra Götalandsregionen, är vad som kommer hända med resten av Västra Götalandsregionen när alla åker till Göteborg dagtid. Skall man bygga ett 30-våningars dagis i Haga som alla pendlare kan släppa av sina telningar vid?

Det finns naturligtvis ytterligare myter om Västlänken, till exempel att den är en förutsättning för att Göteborg skall bli ett nav i 8 miljonersstaden och dess snabbjärnväg mellan Oslo och Köpenhamn.

 

Rösta därför nej till trängselskatten. Om du bor i Göteborgs kommun, rösta på Vägvalet i kommun-, region och riksdagsval.

Om du bor i Västra Götalandsregionen bör du rösta på Vägvalet i regionvalet. Regionen och dess bolag Västtrafik AB kommer, likt de 130 bolagen i Göteborgs Kommun, användas som slaskfonder för att undanhålla medborgarna insyn i Västlänkens totala kostnad.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol och att man omedelbart skall upprätta en fristående kommunal revision.

Annonser

~ av atrewe på 07 september 2014.

2 svar to “Fem myter om Västlänken”

  1. […] vilket förfelar hela idén med trängselskatt. Statistiken från Trafikverket visar detta entydigt (se länk) från de första 18 månaderna av […]

  2. INGEN TRÄNGELSKATT I GÖTEBORG DE BARA DRA IN PENGAR FRÅN FATTIGA MÄNNIKOR TYVÄR!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: