En framtida infrastruktur – vilken som helst, till vilket pris som helst

Finansieringen klarar inte miljömålen (trängseldelen av trängselskatten)

Finansieringen klarar inte intäkterna (skattedelen av trängselskatten)

Västlänken, som den är definierad idag, klarar definitivt inte att leverera kollektivtrafik till någon nytta. Från början var det tänkt att tunneln skulle gå till Järntorget och Sahlgrenska, eftersom det var där arbetsplatserna fanns. Det blev bantat till en halvmesyr eftersom politikerna redan kört in i en tunnel utan ljus och utan utfart. Alla alternativ som har utretts har varit en kvasitunnelbana under Göteborg – för tunnelseende fick styra politiken. Alla anledningar till varför vi skall ha en tunnel till haga har hittats på i efterhand, efter Göran Johansson (s), dåvarande ”starke man” och Leif Zetterberg (c), dåvarande statssekreterare, kom överens på en fikarast på centerstämman i Örebro 2009.

Idag har vi ett Trafikverk som och ett Trafikkontor som gör allt för att mörka bort tillägg och ökande kostnader. Delar som inte ryms i budgeten lyfts helt sonika ut – ty det viktigaste är att budgeten hålls – inte vad man i slutänden levererar.

Att alla i VGR och Halland vill till Haga är ett mysterium. Här finns inga 100000 arbetsplatser inom rimligt gångavstånd.

Hela Västlänkprojektet är beslutat utan kompetens eller kunskap, utan bygger på ett politiskt driv av karaktären: ”Vi har inte gjort något på 20 år, vi måste göra något!”. Att Trafikverket fram till 2009 ansåg att projektet är gravt olönsamt, och därför utlyft ur Nationella Infrastrukturplanen, är det ingen som talar om idag. Det är inte ens samma projekt som presenterades i tidigare Nationella infrastrukturplanen, eftersom man lyft ur en mängd projekt, exv planskild lösning Olskroken.

1024px-Citybanan_Stockholm_City_pressvisning_2012_05

Tunnelseende

När Martin Wannholt (m) i Göteborgs trafiknämnd visar civilkurage och efterfrågar projektets leveransinnehåll, blir han ombedd att avgå (s)-kollegan och tystas av partikamraten Anders Borg. Ett mycket intressant scenario i ”den nya öppenhetens” Göteborg. Detta var definitivt inte en sten man fick vända på.

Wannholts fråga är berättigad. Vad Västlänksprojektet faktisk kommer att leverera är det idag ingen som vet. Det enda man vet är att man kommer att hålla budget – i 2009 års värde.

Frågan är vad som idag är bantat i projektet för att klara budgeten? Rälsen? Blir det bara en tunnel från Centralen till Haga? Hamnar installation och drift av system för att hålla grundvattennivån i schack hos Göteborg Energi? Avstår Liseberg från ersättning för byggnader och inkomstbortfall, eftersom ”Liseberg ändå planerade att riva en tredjedel av nöjesfältet – och Västlänksprojektet egentligen gör Liseberg en tjänst genom att inkludera rivningen i projektet”? Lånar VG-region 5 miljarder av sin checkkredit till Västtrafik AB för att bygga biljettkiosker och bussangöring vid Korsvägen och Haga? Får Framtiden AB stå för sprinklersystem i tunneln?

Om projektet genomförs kommer  det definitiva innehållet att visas 2028. Vid de laget kommer de ansvariga att vara pensionerade, klädsamt dementa eller döda och begravda. ”Det bidde en tumme” ekar någonstans.

Kvar kommer våra barn och barnbarn vara, sittandes med Svarte Petter och Spader Dam på hand – en nota som skall betalas med riktiga pengar – där och då. Även barn och barnbarn till dagens samvetsmiljöpartister får betala.

Gör om gör rätt!

Om man bor i Göteborg ligger det närmare till hand att rösta NEJ i folkomröstningen om trängselskatt, och rösta på Vägvalet i kommun, region och riksdagsval. Bor man i Västra Götalandsregionen skall man definitivt rösta på Vägvalet för att hindra miljardrullning av sjukvårdspengar för att finansiera tunnelbanan till Haga.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol och att man omgående inför en oberoende kommunal revision.

Annonser

~ av atrewe på 04 september 2014.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: