Ignoranta miljöivrare låter sig duperas av den statliga storfinansen – blir megafon åt Göteborgsandan

Nätverket ”Ja till trängselskatt” är nu officiellt supportat av Västsvenska Handelskammaren och Sveviabossen Johan Trouvé. Nätverket har motarbetat demokratin och hånat folkinitiativet om folkomröstning om trängselskatt från dag ett med en retorik som är mycket lik Åsa Romsons hatkampanjer mot bilar, människor av fel kön och fel ursprung – blandat med sandlådeargument:

Lindh Lindh2

Nu står nätverket som den zombieliknande Göteborgsandans megafon, lierade med ett skattefinansierat propagandamaskineri, som med maffialiknande metoder slår ner på allt och alla som inte ställer in sig i ledet. Det är alltså detta som Västsvenska Handelskammaren och dess 2700 medlemmar supportar.

Mahatma Gandhi reflekterade en gång över detta fenomen:

Gandhi

”Först ignorerar de dej, sedan skrattar de åt dej, sedan bekämpar de dej, sedan vinner du.”

Västlänken är Sveriges i särklass värsta prestigeprojekt sedan regalskeppet Wasa. Detta oavsett hur Trafikverkets marknadsavdelning och dess föga trovärdige göteborgsboss Håkan Wennerström (han som valde att gå emot grundlagen och offentlighetsprincipen avseende Hjuviksvägen) väljer att presentera det. Västlänken tillför negativ nytta -11,3 miljarder (Trafikverket) om man räknar på 2009 års nivå (16 miljarder i kostnad). Denna prislapp justerades upp 2010 till 20 miljarder av Trafikverket, hela uppräkningen på 4 miljarder belastade Göteborgs medfinansiering. Lägger man till Riksrevisionens bedömning, hamnar kostnaden på 55 miljarder. Lägger man till indexuppräkning för järnväg är vi uppe i 86 miljarder. Detta är riktiga pengar, inte Trafikverkets 2009 års kalleankapengar, som skall betalas av skattebetalarna – det är mer än *alla* företag betalar i företagsskatt under ett år i Sverige (Ekonomifakta.se), apropå #någonannanbetalar och Handelskammarens (Svevias) engagemang.

Oaktat ekonomin, är ekologin för projektet ett katastrofscenario med episka mått. Bara byggnationen (betong, transport, bergtäkt i Skäggered, Lindome, etc) släpper ut lika mycket CO2 som all dagens biltrafik i Göteborg gör – under 25 år!

Vad det kostar att ständigt stabilisera grundvattennivån för att Linné, Majorna, Haga och Centrum inte skall få sina pålar att ruttna bort och därmed sjunka i dyn, är oklart.

Kanske låter man Haga sjunka så att staden kan ”förtätas”, och AB Framtiden kan få ut sina ”oberäkningsbara nyttor” som Trafikverket debiterar staden en halv miljard för.

”Göteborgarna borde vara mycket oroade om Västlänken byggs. Den riskerar att skapa ett enormt skuldberg som vi kanske aldrig blir fria från. Med räntor, finansiella kostnader, indexuppräkning och nödvändiga tilläggsinvesteringar är totalkostnaden för Västlänken redan innan byggstart uppe i minst 50-60 miljarder, vilket motsvarar ofattbara 6-8 miljoner kronor per meter!” – Theo Papaioannou & Håkan Andersson i GT Debatt

För era barn och barnbarns skull: Rösta bort Västlänken i folkomröstningen! Rösta på Vägvalet i kommun (Göteborg), region (Västragötaland) och riksdag för att säkerställa att folkomröstningens resultat följs! Läs mer här!

Förövrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol och en oberoende kommunal revision.

Annonser

~ av atrewe på 07 augusti 2014.

Ett svar to “Ignoranta miljöivrare låter sig duperas av den statliga storfinansen – blir megafon åt Göteborgsandan”

  1. Man kan säga att Vä(r)stlänken kommer att kosta varje arbetande medborgare en hel årslön skatter, eller om man så vill att varje arbetare i Gbg måste jobba i 3-4 år för att hans skatter oavkortad går till detta vansinnesprojekt, dvs skola, vård och omsorg får inga pengar av göteborgaren.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: