Strukturellt slöseri av skattemedel – en politisk nationalsport

Staten har lovat att byta till EU-anpassat signalsystem, ERTMS, på befintlig järnväg i Sverige. För det nätta och runda beloppet 31 miljarder skattekronor skall signalsystemet ATC bytas – trots att det inte behövs bytas ut. Och eftersom det byts ut trots att det inte behövs, får staten inger EU-bidrag för det. Någon annan betalar.

image

Faksimil: Ny Teknik - Debatt, Christel Wiman, vd & Lars Sandberg, utredare, Tågoperatörerna, 25 juni 2014

Det finns heller ingen nytta med att byta system – eftersom det nya systemet inte är färdigutvecklat. Det finns dessutom en billigare lösning för att utländska tåg skall kunna köra i sverige – som redan används i Tyskland – en signalöversättare, STM, med en total investeringskostnad på 40 miljoner för alla operatörer. 40 miljoner, inte miljarder, för svenska skattebetalare. Mindre än 1,3 promille av det sexigare nya outvecklade signalsystemet. Att behålla det befintliga systemet och gradvis byta ut det när man bygger nya linjer, var tydligen inte heller en option. Någon annan betalar.

Det är många likheter mellan detta mastodontprojekt och ett annat politiskt prestigeprojekt: Västlänken. Västlänken skall förse stadsdelen Haga i Göteborg med en pendeltågstunnel. Hit skall Göteborgsregionen ”förstora sig”, staden skall bli vackrare, få fler flanörer och det skall bli sommar 9 månader om året – allt enligt propagandan som fullkomligt väller ut ur Stadsbyggnadskontoret, Trafikkontoret, Trafikverket, Göteborgs-Posten, Handelskammaren (tydligen gillar även Volvo Cars och Volvo AB bilfienlighetens självutnämnda Mecka där Handelskammarens vd agerar som en bilhatande maoistisk miljöpartist), Direktpress, Innerstaden Göteborg, alla politiska partier (alliansens nyliberalismvåg offrar Göteborg på miljöaltaret för att få kommunal medfinansiering till Förbifart Stockholm (som, liksom Västlänken, är ofinansierad utan utökad och oren trängselskatt), miljöpartiet ”räddar miljön” genom att bashar bilar och ”vita medelålders rasistiska miljöförstörande män på häxjakt”, socialdemokraterna låter låg- och medelinkomsttagare få betala så att inkompetensen får behålla makten) utom de med foliehattar eller bruna skjortor, BRG, VGR, Västtrafik AB, Liseberg AB, Framtiden AB, Göteborg Energi AB, Göteborgs Hamn AB, Parkeringsbolaget AB (fullmäktiges kassako), ETC Göteborg.
5 miljoner i veckan? Någon annan betalar.

170000 dagliga delresor – 3 gånger så många som startade göteborgsvarvet 2014 – skall dagligen strömma ur underjorden för att på olika sätt bidra till att den framtida staden skall upplevas som ”vacker, innovationskraftig och kontinental”. Det skall också ha stor påverkan på den globala uppvärmningen. Åt vilket håll är det ingen som vet – eftersom Trafikverket i vanlig ordning inte genomfört miljökonsekvensanalysen än. Den kommer dock inte att vara något problem – om det blir mycket olägenheter jobbar man bara långsammare – vilket kommer att öka kostnaderna eftersom  räntorna ökar med tiden. Men den underbara trängselskatten kan man ju ta ut i 30 eller 35 år för att kompensera. Någon annan betalar.

31 miljarder kostar det nya signalsystemet, det kan man tydligen få 310 kilometer järnväg för. Fast i Göteborg får vi 8 kilometer Hagatunnel. Någon annan betalar.

Härliga pengar till multinationella infrastrukturbolag. Vinster i välfärden. Man kan ju nästan tro att regeringen och oppositionen har fått aktier och bonus i några infrastrukturbolag från infrastrukturbolaglobbyn. Någon annan betalar.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol och en oberoende kommunal revision.

Annonser

~ av atrewe på 10 juli 2014.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: