Göteborgsandans folkomröstning

När Göteborgs stad fattade beslut om folkomröstningen om trängselskatt och kommunal medfinansiering av infrastruktur av nationellt intresse, beslöt man om att inledningsvis upplysa medborgaren om ett särintressant perspektiv på folkomröstningen:

Göteborgs Stad har tillsammans med staten, Göteborgsregionen, Region Halland och Västra Götalandsregionen ett avtal om Västsvenska paketet.

Trängselskatten som infördes i Göteborg 2013 ingår i avtalet och har tre syften: minska trängseln, förbättra miljön och delfinansiera Västsvenska paketet. Paketet innehåller bland annat en ny Götaälvbro, en pendeltågtunnel, en ny älvförbindelse och investeringar i kollektivtrafik.

När folkinitiativet (av dess belackare inom företagens vänner och den kommunala intelligentian ofta förknippat med ”en blond chefredaktörs ivriga strävan att bli känd”) samlade in 90000 namn skrev de under på följande ordalydelse:

Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg efter valet 2014? Ja/Nej

Föreställ dig en minut att de etablerade politikerna i Göteborgs stads fullmäktige har kommit till insikt och var emot trängselskatten. Hur skulle då upplysningen som föregick frågan utformas?

Föregående politiska ledning i Göteborgs Stad har tidigare ingått ett avtal med Banverket, Vägverket, Göteborgsregionen, Region Halland och Västra Götalandsregionen om Västsvenska paketet, där Västlänken utgör huvudparten av investeringen och den finansiella risken.

Trängselskatten som infördes i Göteborg 2013 ingår i avtalet och har tre mål: minska trängseln, förbättra miljön och delfinansiera Västsvenska paketet. Paketet innehåller bland annat en ny Götaälvbro, en pendeltågtunnel, en ny älvförbindelse och investeringar i kollektivtrafik.

I efterhand har det visat sig att Götaälvbro, en ny älvförbindelse och investeringar i kollektivtrafik redan fanns med i redan beslutade och finansierade infrastruktursatsningar. Det har också visat sig, utifrån Trafikverkets beräkningar i underlaget för den Nationella Infrastrukturplanen, att har Västlänken en negativ samhällsekonomisk nytta på 11,3 miljarder, att trängselskattekonstruktionen med stor sannolikhet ej kommer att klara finansiera Västlänkens kostnader och att kommunen kommer, om projektet sjösätts, att få stå för i princip alla dessa kostnader.

Det har också visats sig att trängselskattens målsättningar är motverkande.

Dessutom är Västlänken fortfarande ej miljökonsekvensanalyserad, vilket kommer att fördyra/förlänga produktionen ytterligare, samt att den inte kommer att lösa de kollektivtrafikproblem som Göteborgs Stad har i överskådlig framtid. Göteborgs Stad kommer därför att få tillskjuta medel i storleks ordningen 3-5 gånger det belopp som Västlänken beräknas kosta, på bekostnad av vård skola och omsorg, och utan att lösa några problem.

Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg efter valet 2014?

Ja/Nej

Fundera även en minut om Göteborgs-Posten’s ledarsida, med en analys lika grund som Plaskis i Majorna och ett med en brasklapp ”vad vet jag”, skulle skriva att det är bäst att säga Nej, ”för att undvika alla bekymmer”.

Fundera sedan en minut om Västsvenska Industri och Handelskammarens skulle ansluta sig till den ”ideella” organisationen med 10000 facebooklikes: NEJ till trängselskatt och sponsra dessa med media och medial kompetens med motiveringen: ”Rösta Nej för regionens och Göteborgs framtid och undvika politisk debatt om hur utvecklingens skall se ut”.

Fundera på hur informationskampanjerna, utskicken i brevlådorna, bio- och tv-reklamen skulle se ut. Fundera på om Anders Borg skulle komma till Göteborg och peka med hela handen och säga att trängselskatten måste bort!

Vad kom ni fram till?

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol – och fristående kommunrevisorer från exempel Riksrevisionen.

Annonser

~ av atrewe på 22 juni 2014.

Ett svar to “Göteborgsandans folkomröstning”

  1. Varför skall vi sätta våra barn barn barn i skuld som aldrig kommer att tagas bort utan det är som att skaffa sig barn på byggda en evinnerlig betalning.Därför skall vi inte ha någon trängselskatt eller extra pålagor som våra politiker har hittat på.Vi håller forfarande på att betala för höger trafiken hur mycket till höger vill dom ha oss ,dom vill väl ha ner oss att promenera i stället för att ta bilen.Dom vill ändra samhället på månader som vi har byggt upp i decennier för att ha det bra ,med ursäkt att vi. Vill ha bättre miljö!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: