Om att vilseleda medborgarna – och skicka fakturan till de vilseledda

I sin debattartikel i GP den 11 juni anklagar Shahbaz Khan ”debatten” för att förenkla sakfrågan i och med att Västlänken sammanblandas med folkomröstningen om trängselskatten i Göteborg.

Det är värt att påpeka att detta är en folkomröstning om trängselskatten i sin helhet, inte Västlänken, skriver Shahbaz Khan, Göteborgsregionens kommunalförbund.

Men Khan gör precis det som han anklagar ”debatten” för:

Khan påstår att trängselskatten finansierar hälften av Västlänken – i själva verket drar den in minst 25 miljarder – mer än hela kostnaden för Västlänken. Nästan lika mycket som Västsvenska Paketet när avtalet skrevs under. Vägarna i Västsvenska paketet fanns redan i den nationella planen, eftersom nationell infrastruktur är en statlig angelägenhet. Det enda som inte fanns i planen var Västlänken, eftersom den då, och nu, är gravt samhällsekonomiskt olönsam, -11,3 miljarder.

Betalningsansvaret för Västsvenska Paketet, och därmed Svarte Petter, sitter kommunen och dess invånare med. Enligt det övergripande avtalet skall kommunen stå för inflationsuppräkning, kostnadsökning och förseningskostnader. Mycket riktigt, när kostnaderna för Västlänken ökade med 25%, från 16 till 20 miljarder, innan bläcket på avtalet torkat, hamnade hela kostnaden på kommunens konto.

Trängselskatt som finansieringsmetod är en förgrumling av ordets innebörd. Det är dock en brilliant idé för att skifta beskattning från höginkomsttagare till låginkomsttagare, ta medel från kommunala angelägenheter som vård, skola och omsorg och lägga det på statlig angelägenhet som infrastruktur, och transferera enorma mängder offentliga medel till multinationella entreprenadfirmor – och låtsas som att det är ett miljöprojekt – snacka om vinster i välfärden!

Socialdemokraterna på riksplanet har så småningom insett det som Vägvalet sagt i 4 år, och har därför skrivit en motion där man ifrågasätter trängselskatten som kommunal medfinansieringsmetod, ty den:

  1. vältrar över statliga utgifter på kommunerna,
  2. ger rika kommuner möjlighet att köpa sig före i den nationella infrastrukturplanen,
  3. medför en risk att inkompetenta och/eller ignoranta kommunledningar väljer projekt (som Västlänken) med ideologi eller maktambitioner före vetenskap och beprövade metoder

och slösar därför ohemult med skattebetalarnas pengar.

Detta står i bjärt kontrast till de lokala socialdemokraternas hållning i Göteborg. Ungefär lika bjärt som de lokala miljöpartiets hållning till förstärkt folkinitiativ (som för övrigt infördes på initiativ av före detta KU-ordföraren, språkröret och miljöpartisten Peter Eriksson. Det är oklart varför den rödgröna majoriteten offrar Göteborg för ett så osäkert och ofinansierat projekt som Västlänken. Riskerna är fruktansvärda och kostnaderna är obegränsade. Och någon annan får betala.

När folkinitiativet samlade in namn för folkomröstning var det för frågan om trängselskattens vara eller icke vara, precis som Khan noterar. Khan’s uppdragsgivare lade dock till romanen som föregår frågan – inklusive ett ”förtydligande” om att trängselskattens pengar skulle gå till bl.a. Västlänken:

Göteborgs Stad har tillsammans med staten, Göteborgsregionen, Region Halland och Västra Götalandsregionen ett avtal om Västsvenska paketet.

Trängselskatten som infördes i Göteborg 2013 ingår i avtalet och har tre syften: minska trängseln, förbättra miljön och delfinansiera Västsvenska paketet. Paketet innehåller bland annat en ny Götaälvbro, en pendeltågtunnel, en ny älvförbindelse och investeringar i kollektivtrafik.

Detta var inte frågan som folkinitiativet skrev under på. Det var:

Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg efter valet 2014?

Ja/Nej

Att anklaga ”debatten” för förenkling när Västlänken ”sammanblandas” blir absurt när det faktiskt är Khan & hans politiska uppdragsgivare som blandat in Västlänken och övriga ”helheter” i folkinitiativet! Att dessutom skicka fakturan på miljontals kronor i veckan för ”information” till skattebetalarna är osmakligt.

 För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol.

 

Annonser

~ av atrewe på 17 juni 2014.

Ett svar to “Om att vilseleda medborgarna – och skicka fakturan till de vilseledda”

  1. […] och Västlänkens problembild redovisas här, här och […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: