Politiker kan inte läsa?

I mitt förra inlägg beskrev jag kortfattat processen när Malmö’s Citytunnel var föremål för trängselskattefinansiering – ni vet den där nya skattebasen för finansiering av infrastruktur av nationellt intresse som alla representativa politiker tycker att de har mandat att införa över hela Sverige efter folkomröstningen i Stockholm. Som man tycker i Stockholm, så tycker man i hela världen. I alla fall från den Heliga Andens Holmes navelperspektiv. 53% i Stockholm ville ha trängselskatt – i dess rätta bemärkelse – mot trängsel (samtidigt hölls folkomröstning i 14 kranskommuner, där blev resultatet 40% för och 60% mot trängselskatt). Den avart mellan avgift och grundlagsvidrig öronmärkt skatt som införts i Göteborg, ovan folks huvud, är något helt annat.

Nåväl, Alliansen i Göteborg tog på sig sina sneaste glasögon och påstod att jag skrivit att Malmö vägrade medfinansiering av Citytunneln.

140604 alliansen

Alliansen väljer här illa fäktning – lögn. Jag skrev att Ilmar Reepalu vägrade trängselskatt – inte medfinansiering.

Eftersom trängselskatt som fenomen verkar vara så svårt för våra befullmäktigade att förstå, skall jag göra en liten jämförelse:

För Västsvenska paketet såg finansieringen ut som följer (100401): Trafikverket 15 miljarder, Göteborgs kommun; Trängselskatt 12 miljarder; kontant 1,25 miljarder; marknyttor 750 miljoner, region VG + region Halland 1 miljard. Trängselskatten skall stå för alla finansiella kostnader. Statens 15 miljarder, skall ”uppräknas enligt statens regler”, övriga skall inflationsuppräknas kontinuerligt.

Innan bläcket ens torkat räknades kostnaderna för Västlänken upp med 4 miljarder – 25% – från 16 miljarder – hur kunde Trafikverket räkna så fel? Jaja, någon annan skall ju betala…34 miljarder. Vänta nu, hur var det med trängselskatten? Var det inte 25 miljarder under 25 år? Då är vi uppe i en kostnad på (minst) 45 miljarder! (någon annan skall ju betala) Och vad betyder att statens del skall ”räknas upp enligt statens regler” – och övriga intressenter del i avtalet måste räknas upp enligt inflation? Staten sitter i alla fall inte med Svarte Petter!

Och vet ni vad, Trafikverket, som är ansvarig för kalkylen, men inte för kostnaden, har i Västsvenska paketet (och Förbifart Stockholm – som också finansieras via utökad trängselskatt) frångått sin gängse praxis och använt en investeringskostnadsmodell som utgår från en lägre sannolikhet på 50% att projektet inte överskrider budget – istället för den normala 85%. Man inkluderar alltså en dold riskrabatt i priset. I reella tal innebär det att Västsvenska paketet är underfinansierat med i storleksordningen 50%. Kostnad: 67,5 miljarder. I detta är inte inflationsuppräkning aggregerat (men vi hade ju en inflationstakt på -0,6% i mars 2014, så det går nog bra).

140603 Nyhus

Om vi roar oss med att bryta ut Hagatunneln ur det Västsvenska Paketet så ser vi att den tar 20 miljarder av 34 (finansieringskostnad oräknat, 2009 års priser), det blir 58,8%. Trafikverkets andel är 8,8 miljarder SEK, Region VG + Halland 590 miljoner, Göteborgs kommun 15,8 miljarder (inklusive finansiering). EU bidrar inte med nått, undrar varför…

För Citytunneln i Malmö såg slutnotan ut som följer (2010 års nivå): Trafikverkets andel blev cirka 6 miljarder SEK, Region Skånes drygt 800 miljoner SEK och Malmö stads drygt en miljard SEK. EU:s bidrag blev närmare 700 miljoner. Finanserna tagna ur innevarande års respektive budget, därför finns här ingen finansieringskostnad att tala om.

I båda fallen har vi infrastruktur av nationellt intresse. Malmö pyntade alltså en miljard för sin Citytunnel – Göteborgs politiker vill pynta närmare 16 miljarder för Hagatunneln! Och det är den lägsta möjliga siffran – för i dessa 16 miljarder ingår inte ens en busskur att dela på för de tre nya stationerna!

Att Alliansen i Göteborg ens går i polemik om en sådan sak visar att Alliansen i Göteborg inte förstått vad folk förstått:  det är en väsentlig skillnad på att debitera skattebetalarna 12 extra automatiska skattebeslut om året via 36 st övervakningskameror i minst 25 år för en infrastrukturlösning som går back med 11,3 miljarder redan innan Trafikverket räknat fel och att ta en förhandlingsrunda med Anders Borg och sälja ett par kommunalägda fastigheter! Det är lätt att se vem som sitter med Svarte Petter!

Grattis alla Göteborgare!

Det finns bara ett sätt att stoppa detta vansinne – rösta på Vägvalet i kommun, region och riksdag. Och rösta nej i folkomröstningen.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol så att dessa dumheter kan avstyras i ett mycket tidigare skede!

 

Annonser

~ av atrewe på 05 juni 2014.

2 svar to “Politiker kan inte läsa?”

  1. Hej Anders!

    Såg att du varit på T-verkets informationskampanj i Nordstan. Själv hade jag ett gemytligt samtal på T-verket förra veckan med trevliga och initierade projekledare och kommunikatörer.
    De bekräftade det jag förmodade: Någon utredning av andra alt än de i Förstudien har INTE gjorts. Inga beräkningar, inga kartstudier. Däremot hade man några snabba gruppövningar där man sorterade bort alla alternativ som man inte trodde skulle klara de mål man fått från staden och regionen. D v s endast tunnelalt och F-alt blev kvar. ( se ref nedan div länkar med uttalanden )
    Ha det!
    Mikael

    Ref: Uttalanden om huruvida ”Utredning” gjorts av andra alternativ än de som tas upp i Förstudie och Järnvägsutredning.

    http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/03/03/lonsamt-med-hoga-hastigheter/

    Leif Blomqvist: ”Om jag kommer ihåg rätt så hade man ett 40-tal olika förslag, en del enkla och andra mer komplicerade, som valdes bort innan man började titta på de mer realistiska alternativen mer ingående”

    http://www.direktpress.se/goteborg/Sydvast/Nyheter/VASTLANKEN–en-tagtunnel-som-skapar-rubriker-/

    Kommentar från Karin Holmström, projektledare för Västlänken vid Göteborgs stad:

    ”Västlänken har utretts i olika omgångar ända sedan slutet av 1980-talet. Ett av de alternativ som utreddes var att flytta Centralen till Olskroken eller Gårda.”

    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2205947-ransgard-visst-finns-visioner

    Jonas Ransgård: ”I de tidigare utredningarna tittade man bl a på att flytta centralstationen och/eller sträckningar över Sahlgrenska/Chalmers/Hisingen.”

    http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vastra-Gotaland/Vastlanken—smidigare-pendling-och-effektivare-trafik/Nyheter/2014/2014-02/Elva-myter-om-Vastlanken/

    Bo Larsson: En rad alternativ har utretts och analyserats genom åren – inklusive förslag från ett 100-tal engagerade privatpersoner i olika fokusgrupper.

    • Hej Mikael, det bekräftar ju att Västlänken är ett lokalpolitiskt hafsverk och ett nationalpolitiskt strategiskt initiativ. Politikerna och medborgarna i Göteborg har blivit uppskörtade med musik!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: