Debatt om trängselskatt på Park Lane den 3 juni

G-P bjuder in till debatt  den 3 juni 2014 på Park Lane angående trängselskatt – enligt G-P är det få ämnen som berör göteborgarna och västsvenskarna som trängselskatt. Många lobbyorganisationer, politruker och politiska partier anser dock att det är färdigdiskuterat – trots att debatten aldrig är tagen och att kommunstyrelsen fortsätter och mörka de egentliga kostnaderna för Västlänken – det som Göteborgs kommun har ingått avtal med staten för att finansiera (delvis via trängselskatt – alla spräckta budgetar går på skattesedeln, försäljning av kommunal allmännytta och förhöjning/förlängning av ”trängselskatt”)

Miljöpartiet ställer inte upp i debatten, kanske för att de ser folkomröstningen – trots fagert tal i sitt partiprogram om motsatsen – som ett spel för galleriet. Det är i alla fall vad deras politruk tillika stadsarkitekt Björn Siesjö uttrycker när han informerar om den demokratiska processen på öppet hus den 22/5 till Göteborgarna. Kanske litar miljöpartiet på knähundarna Nyhus (s) och Ransgård (m) skall hålla ställningarna? Kanske lyder den miljöpartistiska organisationen Västsvenska Industri- och Handelskammaren under mp:s partipiska?

Gemensam grund för dessa parter är: ”Göteborg har väntat i 20 år nu – vi måste göra något åt infrastrukturen – allt är färdigutrett” Sanningen är att Västlänken är färdigutredd och stoppad i malpåse av Trafikverket pga av att den är samhällsekonomiskt olönsam. Först när staten slapp den finansiella risken dammades den av – nu står Göteborgs kommun med det finansiella ansvaret – och detta vill man inte ens diskutera i kommunfullmäktige – senast skulle 9 miljarder hanteras via delegat! Snygg öppenhet herrar Nyhus (s) och Ransgård (m).

I frågan om ”the Big Dig” i Göteborg är dessa miljarder är troligtvis den huvudsakliga anledningen till att Västsvenska Handelskammaren är positiv – man ser kortsiktigt affärer för sina medlemmar och tror sig ha stöd. Gott så, men säg det då! Yra inte om att 145000 personer från bl.a. Grästorp i Västergötland skall pendla till Haga varje dag – och att de kommer att pendla för att de slipper byta färdmedel på centralen! Förhoppningen om att västsvenska företag skall få del av miljarderna är dessutom ganska osannolika – kommunen och staten har för vana att köpa entreprenad från Baltikum, Polen, Italien och Kina, ty det är billigast. Svenska entreprenörer lär nog få skåda i kaffesumpen en gång till. I tillägg slipper de utländska entreprenörerna betala trängselskatt på de en miljon (1 000 000) lastbilstransporter som skall köra bort 7,3 miljoner ton fylle från det 30åriga lerdiket de har för avsikt att gräva genom stan.

Kanske får Svevia (gamla Vägverket Produktion) lite projektledningsjobb (Handelskammarens vd sitter i Svevias ABs styrelse)? Kanske får VTI (statens väg och transportforskningsinstitut) lite utredningsjobb som de kan presentera i Singapore eller Vancouver (Handelskammarens vd sitter i VTIs styrelse)? Kanske finns det vinster för fastighetsbolag knutna till det kommunal projektet Älvstaden (i vars styrelse Handelskammarens vd är medlem i)?

Trouvé om F!

Trouvé har fått nya kompisar – gamla rödvinskommunisterna i ny politisk korrekt skepnad. Ingen är väl större feminist än blondinbashern Trouvé?

Kanske har Västsvenska Handelskammaren alla sina medlemmar bakom sig när de ställer sig på samma sida som Miljöpartiet och F! och nyliberalerna i ”nya arbetsarprtiet”. Undrar just vad det gamla arbetarpartiets anhängare får ut av detta – de röstar väl på SD hela högen. Eller förhoppningsvis det demokratiska alternativet Vägvalet.

Handelskammaren i Stockholm är positiv till ett annat trängselskattefinanansierat projekt – Förbifart Stockholm. För att detta projekt skall bli av, har en ekonomisk talesman för det ”nya arbetarpartiet” aviserat höjd trängselskatt (90 kr/dag), mer trängselskatt (på genomfart Essingeleden och på broar i hufvudkommunen) samt tidigarelagd trängselskatt (avgift för den nybyggda Förbifart Stockholm skulle tas ut när den stod klar, men tydligen gick inte de initiala glädjekalkylerna ihop, ty man tänkte inte på att finansieringskostnad (dvs räntor) måste räknas in när man inte betalar från innevarande statlig budget – så en tidigarelagd avgiftskontaminerade trängselskatt föreslås lösa detta). Samtidigt lutar politikerna sig fortfarande på att stockholmarna faktiskt fick folkomrösta om trängselskatten (i Stockholm var 51,5% för, i kranskommunerna var endast 38% för trängselskatten som den då såg ut).

Trouvé om Stockholm

Förbifart Stockholm – ett annat kommunfinansierat projekt ivrigt påhejade av nyliberalerna. Kommunisterna, F! och Miljöpartiet är dock emot detta…

 

Att låta kommunerna stå för finansiering av nationellt intressant infrastruktur är naturligtvis en nyliberal våt dröm, en del i den försvenskade thatcheristiska reaganomics som delar av alliansen försöker trumfa igenom. Denna våta dröm kommer att bli en kall sängvätning om Göteborgarna revolutionerar mot trängselskatten och denna kommunala medfinansieringsform faller. Därför skall motståndet mot trängselskatt och Västlänken bekämpas med alla tillgängliga medel – demokratiska eller icke. Regeringen offrar helt enkelt Göteborg på ”miljöaltaret” för att hålla liv i trängselskatten som medfinansieringsform för att få till Förbifart Stockholm.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 30 maj 2014.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: