Trafikverkets svar om vad Förbifart Stockholm egentligen kostar

Intressant att Trafikverket kan frångå praxis när det gynnar egna syften och hänvisa till praxis av samma anledning.

I tillägg har man redan frångått praxis när det gäller finansiering av infrastruktur av nationellt intresse i och med den kommunala medfinansieringen. Denna medfinansiering skall dessutom betala för räntekostnader – dvs ”jämförelsestörande” kostnader i Trafikverkets kostnadsredovisning.

Finansieringskostnaden är inget problem så länge staten finansierar infrastruktur av nationellt intresse, eftersom staten aldrig lånar till nationell infrastrukturä. När kommunen skall finansiera statlig infrastruktur, t.ex. via den klaustrokopulatvia trängselskatten, är plötsligt lånefinansiering en möjlighet för staten – ”någon annan betalar”. Att i ett sådant läge ej ta med finansieringskostnaden är inte bara fel, det är ohederligt och omoraliskt.

Sverige bör omedelbart införa en författningsdomstol.

Betänksamma trafikplanerare

Trafikverket har lämnat en kommentar till blogginlägget ”Vad kostar Förbifart Stockholm?”. Trafikverkets kommentar i sin helhet: http://betanksamma.wordpress.com/2014/03/13/vad-kostar-forbifart-stockholm/#comments

* Trafikverket skriver att: ”I den samhällsekonomiska kalkylens huvudanalys används en investeringskostnad med 50 procents osäkerhet enligt successivmetoden. Det innebär att sannolikheten att kostnaden ska öka eller minska är lika stor.”

ATT Trafikverket har valt att använda en investeringskostnad med 50 procents osäkerhet, dvs. 50 % sannolik, har betänksamma trafikplanerare tidigare konstaterat. Trafikverket bör redovisa VARFÖR gängse praxis för samhällsekonomiska kalkyler frångås. Trafikverkets egna ekonomiska experter rekommenderar att det, istället, borde vara den mest sannolika investeringskostnaden som ska ligga till grund för samhällsekonomiska kalkyler inklusive den för Förbifart Stockholm:
”… framförallt bör investeringskostnaden i kalkylen tas upp till den förväntade kostnaden (som är 85% kostnaden, eftersom det är vad projektet erhåller som budget). ” (Länk: http://www.yimby.se/material/infra/forbifart/2009-granskning-s-eko-kalkyl.pdf ).

* Trafikverket skriver: ”Trafikverket har valt att kommunicera kostnaden för Förbifart Stockholm, 27,6 miljarder kr, i…

View original post 713 fler ord

Annonser

~ av atrewe på 25 maj 2014.

Ett svar to “Trafikverkets svar om vad Förbifart Stockholm egentligen kostar”

  1. […] i Stockholm är positiv till ett annat trängselskattefinanansierat projekt – Förbifart Stockholm. För att detta projekt skall bli av, har en ekonomisk talesman för det ”nya […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: