Vad betyder regionpolitikernas inhopp i verkligheten?

SOM-institutet vi Göteborgs Universitet presenterade för en tid sedan undersökningen Västsvenska trender. När den kom orsakade den stort rabalder i media, särskilt med avseende på Västra Götalandsregionens politiker. Om detta kan bl.a. man läsa här, här och här. Förtroendet för regionpolitikerna är inte bara lågt, det sjunker som Titanic. Dessutom, vilket inte gör saken bättre, anser väljarna att det är lättare att påverka riksdagspolitikerna än regionpolitikerna. Det är ju kanske inte så konstigt, det är ju väldigt låg andel av väljarna som vet vilka de 149 regionpolitikerna är. Detta måste anses vara ett fatalt tillkortakommande, regionen bildades ju bland annat med syftet att låt demokratiska processen komma närmare väljarna.

Ett led i regionexperimentet har varit att genomföra en skatteväxling avseende kollektivtrafiken. All kollektivtrafik i Västra Götalandsregionen skall hamna under kollektivtrafiknämndens/Västtrafiks huvudmannaskap. Genom att all finansiering av kollektivtrafiken sker via landstingsskatten, underlättas t.ex. organisation för gemensamma upphandlingar av lättförståeliga biljettsystem, förenklade sätt att färdas kollektivt inom storregionen samt en gemensam planering av all kollektivtrafik i regionen.

De som följt med i nyheterna vet hur utfallet har blivit. Biljettsystemen som införskaffats har varit oprövade och med krångliga inloggning och utloggningsförfarande, kopplade till gps och personuppgifter. Spårvagnarna som Göteborgs har begåvats med, upphandlade av Göteborgs stad, under regionfullmäktiges och kollektivtrafiknämndens översyn, har vissa så många fel och upphandlingen har skötts så bedrövligt att Göteborgs kommun har ett mycket dåligt rykte hos alla leverantörer av spårvagnar i Europa förutom hos italienska Ansaldobreda. Men det gör inte så mycket, koncernchefen för Ansaldobreda’s moderbolag Finmeccanica, Giuseppe Orsi, är ju arresterad för bestickning och väntar på rättegång. Lika barn leka bäst, heter det ju.

Planering av kollektivtrafiken, som den regionala kollektivtrafiknämnden har fullt ansvar för sedan att skatteväxlingen genomförts, verkar inte heller ha gått så bra. Vid senaste trafiknämndsmötet i Göteborg föreslår rödgröna att 5 miljoner extra skall avsättas av kommunala medel för busstrafik till Bäckebol och Agnesberg. Varför? Ja, sedan planeringen blivit ett regionalt problem, kan inte regionen begära mer pengar av kommunerna för kollektivtrafiken. Istället begär nu Göteborgs kommun att de själva (kommunen) skall betala mer för kollektivtrafiken, trots att skattebetalarna redan beskattats för detta via landstingsskatten. Det blir närmast farsaktigt när den rödgröna majoriteten föreslår att detta skall finansieras inom ramen för gällande budget, trots att trafiknämndens ordförande Johan Nyhus (s), vid flertalet tillfällen under hösten påpekat vikten av att hålla budget, och trafiknämndens budget i dagsläget ligger back med 11,5 miljoner.

Göteborgs kommuns trafiknämnds nuvarande galopperande underskott på 16,5 miljoner lär bli en sommarbris i jämförelse med de miljarder som måste lånas och skattas fram för att Västlänkens kölvatten.

När regionråden i Västtrafiks styrelse närmast panikartat försöker förbättra den västsvenska kollektivtrafikens image genom besluta om en ny varumärkesplattform som lovar att Västtrafik skall bli smartare, samtidigt som man avvecklar ett antal väl fungerande busslinjer i Göteborg med motiveringen att busslinjerna inte är smarta, förstår man att politiker inte skall driva kundrelaterad verksamhet. Situationen blir inte bättre av att regionråden låter verksamheten ligga för fäfot under 14 år och därefter går ut i en debattartikel och ministerstyr Västtrafiks verksamhet (ingen av debattartikelns regionråd bakom sitter i Västtrafiks styrelse); upphandlingen av det senaste i raden av kreativistiska biljettsystem skall avbrytas, ty ett ”enklare” system  skall införas. Månntro är systemet specificerat av politikerna själva? Den rödgröna handlingsförlamningen byts ut mot ett ihärdigt klavertramp ackompanjerat av Regionens blåsorkester ”Fort och Fel”

Enligt den rödgröna logiken i Göteborg och Regionen skall Göteborgs skattebetalare får betala för kollektivtrafiken två gånger – först via landstingsskatten till Västra Götalandsregionen sedan via kommunalskatten till kommunen. Den rödgröna logiken blir allt mer grumlig. Nej just det, det var inte logik, det var makt och religiösa dogmer, en farlig kombination.

Det är dags att avveckla regionen.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 05 november 2013.

Ett svar to “Vad betyder regionpolitikernas inhopp i verkligheten?”

  1. […] Business Region Göteborg har ju skapat ytterligare blåsväder och lagt lök på laxen avseende ”vända stenar” inom det rödgröna styret i Göteborgs kommun. Uppdrag granskning (SVT) avslöjar att man bränt närmare 5 miljoner bl.a. på sprit i Cannes.  Spriten serverades enligt utsago på Cannes dyraste bar, ”för att locka investerare” till Göteborg. Man kan ju stilla fråga sig vilken typ av investerare kommer till Göteborg efter en spritkväll för en halv miljon. Ansaldobreda? […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: