Svart bälte i utredningar ger inga intäkter från utländska bilar

Som ett led i att blidka kritik mot den kommunala och nyliberalistiska medfinansieringsformen ”trängselskatt”, har borgerlig regering, rödgrönt styre i Göteborg, Trafikverket, Transportstyrelse och företagens vänner lovat en utredning för att lösa att utländska fordon skall betala trängselskatt. Om man är något insatt i svensk lagstiftning och EU-lagstiftning, vilket man kan hoppas att lagstiftare i regering och riksdag är, förstår man att detta är en bedräglig vilseledande manöver från våra ”representativt” valda fullmäktiga. När således regeringen idag rapporterar att det inte ens blev en tummetott av 4 års utredning för att inlemma utländska bilar i det svenska trängselskattesystemet, är detta föga förvånande.

Det är enligt svensk lag och EU-lag tillåtet att ta ut en avgift av brukare för finansiering av den väg som för tillfället brukas. Stat eller myndighet får enligt EU-lag ta ut avgift för att förhindra ”trängsel” inom ett område. Enligt svensk lag kan skatt ej öronmärkas, dvs en punktskatt kan ej sägas gå till viss statlig verksamhet eller investering. Således måste en ny väg finansieras med avgift, ej skatt, likt Svinesundsbron eller Öresundsbron.

Utländskt fordon kan därför ej beskattas med en ”trängselskatt” som endast till liten del avser trängsel. Det är också mycket tveksamt om EU skulle godkänna beskattning av genomfart som ”trängselhindrande”. Om utländskt fordon skulle beskattas för ”trängsel” och det visar sig att trängseln är obefintlig och att huvuddelen av skatteintäkterna, via tveksamt avtal mellan kommun och stat, skulle gå till ett järnvägsprojekt, torde Sverige falla i EU-domstol med buller och bång.

Trängselskatt som skattebas för kommunal medfinansiering av infrastruktur av nationellt intresse skulle framstå i en mycket ogynnsam dager för inblandade svenska representativt valda politiker om fenomenet skulle fällas i EU-domstol. Då skulle de stå med ägg i ansiktet inför fullbordat faktum att de krumbuktat sig med grundlagsvidriga genvägar, lurat och bedragit skattebetalarna, främst socialdemokratins väljarbas, låg- och medelinkomsttagare.

I stället väljer våra representativa politiker att mörka korten och fortsätta att beskatta de som har det sämst ställt, de som är tvungna för att få ihop sitt dagliga livspussel med en privat finansierad bil, låg- och medelinkomsttagare. EU’s lagstiftning hindrar stat att diskriminera annan EU-stats medborgare, men det finns ingen regel som hindrar stat att diskriminera sina egna medborgare. Detta har bl.a. uppmärksammats i bloggen ”Cornucopia?”. När EU ställs inför frågan, vilket jag tidigare publicerat i denna blogg, förklarar EU att detta fenomen, att stat skulle diskriminera egna medborgare,  ej fanns i dåvarande medlemsländers tanke- och sinnevärld när lagstiftningen utformades. Only in Sweden, the land of Mellanmjölk and Brunsås…

Hur socialdemokraterna förklarar detta för sina väljare lär blir ett konststycke av den högre skolan. Det blir dessutom patetiskt när (s), tillsammans med stöd- och enfrågepartierna (vpk) och (mp), går ut och anklagar moderaterna för att vara icke tillräkneliga i frågan om Västsvenska paketet. 2009 sa (s) nej till trängselskatt, 2010 valde man att tysta ner debatten inför valet. 2013 valde (s) att  i kommunalfullmäktige rösta mot direktdemokrati och det förstärkta folkinitiativet, en bredsida mot medborgares påverkan av politiken och i slutänden mot demokrati som sådan.

Den abrovinken lär inte funka vid valet 2014.

För övrig anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 01 november 2013.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: