När stadstrafiken i Göteborg planeras från en politiskt korrekt horisont i Skövde

Den senaste veckan har man kunnat läsa om hur Västtrafik minskar stadstrafiken i Göteborg, här, här och här. Man drar in trafik för 84 miljoner, samtidigt som man påstår att det blir ”bättre för de flesta”. Västtrafik har ju en omvänd stordriftsfördel, jämfört alla andra marknadsverksamheter, Västtrafiks verksamhet blir dyrare per passagerarkilometer, ju fler som åker. ”Bättre för de flesta” torde i detta sammanhang betyda en skattesänkning av landstingsskatten, eftersom färre åker med Västtrafiks så kallade kollektivtrafik?

Leif Blomqvist (s), ordförande i Västtrafik, och ansvarig för Sveriges sämsta kollektivtrafik enligt följande enkät, går i försvar med näbbar och klor. Som värsta nyliberalist motiverar Blomqvist neddragningen av Volvopendeln med att varje busstur måste tjäna pengar. Vad är skillnaden på sådant uttalande och ”varje skola måste tjäna pengar”, eller ”varje sjukhus måste tjäna pengar”. Leif radar sedan upp statistik som pekar på att Västtrafik minsann ökat trafiken: man kör mycket fler tåg, tex Alependeln. Om Leif hade dristat sig att redovisa hur många som åker Alependelns kvartstrafik, skulle man snart se att hela klabbet skulle kunna rationaliseras med ett par bussar. Att lägga ner ett nyss uppstartad politiskt prestigeprojekt som t.ex. Alependelns tågtrafik, för att det är olönsamt, skulle ju vara ett politiskt självmord.

”Tågtrafiken skall öka, därmed basta! Hur skulle det se ut om ingen pendlade från Grästorp till alla kreativistiska arbeten i Haga!”

Då är det ju naturligtvis bättre att ”tjäna” pengar någon annan stans, så att det blir ”bättre för alla”. Att Västtrafik lägger ner pendelbussarna till Volvo är snarare ett symptom på att Göteborgs stadstrafik planeras utifrån en politiskt korrekt horisont i Skövde. Man kan höra Leif Blomqvists regionregeringskamrater när de smider sina ränker: ”Inte fan skall vi låta de miljövidriga plåtschabrakarbetarna få tillgång till vår fina miljövänliga kollektivtrafik, nej låt de potentiella sverigedemokraterna betala trängselskatt på Älvsborgsbron istället!” Och (s) jamsar med (mp), likt de gjort i Västra Götalandsregionen sedan 1999, bara de får utöva lite av sin paradgren: ”makt”. (s) kan gå till val som asocialdemokratiska arvingspartiet.

Är det någon som sett någon framtidsvision från Västtrafik avseende Göteborgs stads kollektivtrafik? Hur skall det t.ex. bli med spårvagnarna till Hisingen? Inte ett skvatt händer, det enda som upptar Västtrafiks politiska vision är pendeltåg och Västlänk. Och så kommer det att förbli om inte Göteborg tar tillbaks kontrollen över stadstrafiken.

Efter 14 års experimenterande i Skövde är det dags att flytta tillbaks stadstrafiken från Västra Götalandsregionen och Västtrafik till Göteborg.

Förövrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol.

Annonser

~ av atrewe på 01 november 2013.

Ett svar to “När stadstrafiken i Göteborg planeras från en politiskt korrekt horisont i Skövde”

  1. Bra redovisning av problemet med västtrafik och dess ordförande Leif Blomqvist.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: