Miljöpartiet fastnar i eget grepp

Man upphör aldrig att förvånas över hur tillrättalagt våra politiker serverar sina sanningar för oss dödliga. Dessa sanningar är tydligen olika beroende på vilken demografi som skall serveras.  Det om är en Falskt i Göteborg är Sanning i Stockholm och vice versa. Man kan undra vad det är som inbillar politiker att tro att Göteborgare enbart läser landsortstidningar och att Stockholmare enbart läst storstadspress.

I storstadspressen kunde man i somras läsa ett debattinlägg av hugade miljöpartister: Daniel Helldén, oppositionsborgarråd i Stockholm, Yvonne Blombäck, trafikpolitiks talesman i Stockholms läns landsting, samt Stina Bergström, trafikpolitisk talesman i riksdagen. I detta debattinlägg kan man läsa följande argument mot ett beslutat tunnelbygge:

”Förbifart Stockholm, kan komma att bli dubbelt så dyrt jämfört med vad som uppgetts.”

”Utöver de 27 miljarderna som tidigare uppgetts tillkommer minst 17 miljarder för räntor. Totalt är det 61 miljarder i löpande priser som tas in på trängselavgifter till motorvägsprojektet. Varje krona från trängselavgifterna slukas av förbifartens svarta hål fram till 2053.”

”Hur orimlig kan kostnaden bli innan någon vågar säga stopp? Den frågan ställer tre miljöpartister.”

Tydligen står inte Trafikverkets kalkyler så högt i kurs i kungl. Hufvudstad. Förvisso fortsätter dessa politiker att argumentera för att ”trängselskatt” är en finansieringsform (var det det som Stockholmarna folkomröstande om?) och att man då kan, sin vana trogen, höja denna ”avgift” samt införa den även på genomfartsleder. Syftet är att öka antalet kollektivtrafikanter från 73% (700000) av totala trafikanter till, ja, oklart vad – men med en prislapp på 45 miljarder skall 800000 ”kollektivtrafiksittplatser” skapas, eller 56250 kronor sittplatsen. Tydligen blandas äpplen och päron friskt även hos stockholmsmiljöpartisterna. Kan ju också konstatera att även dessa miljöpartister har svårt att skilja mellan skatt och avgift…

Nåväl, i Göteborg argumenterar ”enfrågepartiet” Vägvalet analogt med ”enfrågepartiet” Miljöpartiet i Stockholm. Studerar man Vägvalets hemsida citeras bland annat Claes Westberg, fd trafikdirektör i Göteborg (Västlänken lika medioker trots nya kalkyler):

”Om man räknar upp den etablerade kostnaden på 20 Mdr till 2013 års priser och lägger till skattefaktorn på 30 procent, samt ränte- och uppbördskostnader, blir priset 36 Mdr, alltså högre än de angivna 24 Mdr”

Jan Du Rietz, trafikjournalist och författare till ”De totala urspårningen”, fyller i (Slopa Västlänken):

”Inom järnvägsbranschen är det välkänt hur en säckstation som Göteborg C och dess tågtrafik kan utvecklas för att klara minst dubbelt så många tåg – detta med endast dagens 16 spår! Och det är enkla standardåtgärder som kan göras på få år till låg kostnad jämfört med Västlänkens runt 30 miljarder kronor.”

”Hur ett olönsamt projekt kan vara motiverat samhällsekonomiskt och dessutom vara en förutsättning för att bygga ut alla banor till Göteborg är svårt att se. Speciellt som det tar 15–20 år minst att genomföra och kommer att sluka alla tillgängliga medel så att inget annat kan göras.”

Vägvalet är naturligtvis i detta sammanhang ett mycket besvärligt fenomen för de i landsorten argumenterande miljöpartisterna, särskilt som Vägvalet använder analog argumentation som miljöpartikamraterna på riksplanet i liknande fråga. Det blir ju ohållbart och icke trovärdigt att gå till torgs med en Västlänk som ett vederhäftigt alternativ. Att hävda att det inte går att ändra på ett fattat beslut blir ju också motsägelsefullt – eftersom den rätten tydliget hävdas i stockholmsfraktionen.

Istället för att vara konkret och argumentera i sak attackerar istället miljöpartiets göteborgsfraktion demokratin som institution – man kämpar emot det förstärkta folkinitiativet till den milda grad att det blir skrattretande, Kia Andreasson leder det enda parti som gett ett tydligt besked – hon, de, vill inte ha någon folkomröstning:

”Det är inte bra för politiken, det är ett demokratiskt problem att det blir på detta viset.”

Det är kanske inte så märkligt att en politiker sätter politiken först. Men det är bekymmersamt att politiker ser en rådgivande folkomröstning som över 49000 oroade och engagerade medborgare i Göteborg efterfrågat som ett demokratiskt problem. Och det blir skrattretande och framställer Kia Andreasson och Miljöpartiet i Göteborg i en icke trovärdig dager när man betänker att det förstärkta folkinitiativet är framdrivet av miljöpartiets förre språkrör tillika ordförande i konstitutionsutskottet, Peter Eriksson. Det förstärkta folkinitiativet är dessutom djupt förankrat i miljöpartiets partiprogram. Om en viss andel medborgare efterfrågar det, ska folkomröstningar hållas i viktiga frågor.

I Sverige har vi en konstitution vars första kapitels första paragraf och första stycke lyder:

All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Kanske bör Kia Andreasson bli påmind om detta på samma sätt som det gamla Roms kejsare i triumf skall ha hört:

Memento te mortalem esse – kom ihåg att du är dödlig

Hur skall man kunna lita på en kommunalpolitiker, och en politisk ansamling, som avfärdar grundlag och kommunallag så lättvindigt, och som med sällan skådad frenesi arbetar för att undanhålla medborgare denna rätt genom förvanskning av information och ett ohejdat flöde av propaganda på skattebetalarnas bekostnad?

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol.

Annonser

~ av atrewe på 16 oktober 2013.

2 svar to “Miljöpartiet fastnar i eget grepp”

  1. […] Göteborgs kommuns trafiknämnds nuvarande galopperande underskott på 16,5 miljoner lär bli en sommarbris i jämförelse med de miljarder som måste lånas och skattas fram för att Västlänkens kölvatten. […]

  2. […] är dock frapperande hur oppositionspolitiker (s och mp) i Mälardalen använder samma argument mot Trafikverket och regeringen som den politiska uppstickaren Vägvalet använder mot mp, s, vpk och stora delar av oppositionen i […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: