Miljökommunalrådet ute och cyklar

Självklart måste miljökommunalrådet Kia Andreasson (mp) kommentera Bil Swedens och Västsvenska Handelskammarens rapport om bilens betydelse i Göteborg. I vanlig ordning tar miljökommunalrådet de lattedrickande Hagainnevånarnas parti, dessa ställs liktydiga med ”Göteborgarna” – argumentet är att eftersom centrala staden inga bilar behöver, och folk i förorten och kranskommunerna behöver bilar, är västlänken utan undantag mycket viktig – ty då blir även förorten innerstaden (huh?)

Om man studerar rapporten, som Kia säger sig ha gjort, framgår det att endast en tredjedel kan tänka sig byta bilen mot kollektivtrafik, fördelat på 58% i innerstaden, 45% i Göteborg och 25% i kranskommunerna. Det är detta faktum som Kia använder i sin indiciekedja ovan. Kia tycks ha avbrutit sina studier här. Om man låter bli att stanna och läser vidare ser man att 67% anser att tillgång till bil är viktigt för ett flexibelt liv, fördelat på 45% i innerstaden, 58% i Göteborg och nästan 80% i kranskommunerna.

Vad gör man då med bilen? Jo, man pendlar bl.a. till arbete – 41% (59% av alla svarande, inklusive kranskommuninnevånare, pendlar tydligen redan med fötter, cykel eller kollektivtrafik), man handlar mat och gör andra vardagsärenden 73% och kör till egna och andras aktiviteter 57%. 25% behöver bilen för pendling till arbete och endast 14% i arbetet. Det är alltså bland dessa 25% som Kia skall hitta det samhällsekonomiska underlaget till Västsvenska paketet.

Säg mej Kia, hur skall din våta dröm – Västlänken, världens dyraste tågtunnel till Haga – budgeterad till 25 miljarder, kunna underlätta de icke innerstadsboende Göteborgarna och kranskommuninnevånarnas storhandel, deras barns transporter till fotbollsträning och hämta och lämna på dagis? 

Detta är inte trovärdigt, det är en desperat dogmatikers sista skälvande förkunnande av irrläror. En bilstad som krigar mot bilen?

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 04 oktober 2013.

Ett svar to “Miljökommunalrådet ute och cyklar”

  1. […] att Sverige behöver bilen. Istället propageras det för att Göteborg inte är en industristad, trängselskatt i Göteborg skall frälsa världen globalt, förmånsbilar skall avskaffas och Göteborgaren samt regionförstoringsgöteborgaren skall lämna […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: