Ny Tid – Sveriges svar på Fox News?

Nyligen publicerade Ny Tid i sin webb-upplaga ett referat om trängselskattefrågan i Göteborg. Det är en journalistisk prestation av rang, full av svepande formuleringar, indicier och anekdotisk evidens.

Inledningsvis konstaterar Ny Tid att trängselskattefrågan handlar om att växa eller inte växa – rubriksättningen: ”Växa eller inte växa – det är frågan” ger få tolkningsmöjligheter. Därefter konstaterar man att trängselskatten blivit en ödesfråga för Göteborg och att motståndarna allt oftare framställer trängselskatten som ett symptom på en orealistisk tillväxthysteri. Trängselskatt är alltså en förutsättning för tillväxt.

Fyra personer intervjuas i artikeln, Tom Heyman, Vägvalets vice partiledare, Johan Trouvé, VD Västsvenska Industri och Handelskammaren, Niklas Wahlberg, VD Lindholmens Science Park, samt Anders Larsson, prefekt vid Kulturgeografiska institutionen vid Göteborgs Universitet.

Ganska snart blir det svårt att undvika att inse att Ny Tid har för avsikt att polarisera artikelns innehåll: Tom Heyman får en snabb bakgrundsbeskrivning: Avhoppad moderat och EU-kritisk politiker i Juni-listan. Är det för att kreditera Tom självständiga tänkande, eller försöker man sätta en foliehatt på honom? Man skulle kunna tänka sig att Ny Tid i en bisats angav att Johan Trouvé är styrelseledamot i Svevia, Sveriges 4:e största väg- och anläggningsföretag, före detta Vägverket Produktion. Men det gör inte Ny Tid.

Anders Karlsson är prefekt på institutionen för kulturgeografi vid Göteborgs Universitet. I rollen som forskare på ett universitet har man en stor vederhäftighet när man uttalar sig i olika frågor, särskilt om man uttalar sig inom det gebit som man beforskar. Anders Larsson hänvisar till en stor del av forskningen som pekar på ett statistiskt samband mellan befolkningstillväxt och ekonomisk tillväxt. Frågan är då vad det har med trängselskatt att göra?

Den frågan försöker Johan Trouvé svara på. Han har i sin roll som VD på Handelskammaren ”träffat många företag företag från andra delar av Sverige som skakar på huvudet åt göteborgarna när det gäller Västsvenska paketet”. Man kan ju undra hur ett juridisk person ser ut som skakar på huvudet, men det hör inte hit. Johan Trouvé fortsätter: ”[Företagen] tycker att det är jättekonstigt att vi riskerar att bli av med de här satsningarna. Men samtidigt är de glada, för det innebär att de statliga pengarna som är tänkta att investeras här kan hamna i deras regioner istället.” Mycket intressant. Trängselskatten, som i huvudsak betalas av svenska låg-och medelinkomsttagare, blir nu plötsligt statliga pengar som kan skickas till någon annan stans? Till glada företagare, dessutom? Argumentationen ligger, som någon sa, på Bamse-nivå.

Det saknas alltså en länk i indiciekedjan: hur ökad rörlighet skulle öka befolkningstillväxten, och därmed den ekonomiska tillväxten. Vad säger då prefekt Karlssons egna forskare om detta samband och dess signifikans? Jo, man har faktiskt beforskat området.

Forskare på kulturgeografiska institutionen har kommit fram till att ekonomisk tillväxt genom ökad rörlighet – transporter med bil, tåg och buss, är, hör och häpna: en myt.

Att ökad rörlighet skulle generera ekonomisk tillväxt är en samhällelig (läs politisk) konstruktion. Utbyggnad av rörligheten blir istället en systeminlåsning som blir ohållbar i framtiden – tvärt emot vad de religiöst övertygade och dogmatiska infrastrukturutvecklarna hävdar. Maja Essebo har i sin avhandling studerat detta fenomen i fallet Malmö. I Malmö har enorma investeringar gjorts i fysisk rörlighet, investeringar motiverade av myten om framgång genom [hållbar] rörlighet. Myten om hållbar rörlighet drar sin näring från ”alternativet”: samhällelig kollaps och ekonomisk recession – det går alltså inte att argumentera mot myten. Tillväxt genom stimulering av fysisk rörlighet resulterar i instängning.

VD för Lindholmen Science Park (enligt Ny Tid ”ett kunskaps- och innovationscenter på Hisingen”), Niklas Wahlberg, materialiserar denna myt på ett förträffligt sätt: ”Jag tror att vi måste skapa en större arbetsmarknad [med hjälp av miljövänlig kollektivtrafik] för att kunna fortsätta utvecklas.”

Är det inte konstigt att argumenten, på punkt efter punkt, faller till foliehattens fördel? ”Att växa eller inte växa” – är frågan, fast diametralt motsatt vad rubriksättaren åsyftade – instängning genom ökad rörlighet.

För att befästa sin argumentation att trängselskatt korrelerar med befolkningstillväxt (och därmed ekonomisk tillväxt) citerar Ny Tid avslutningsvis SCB som konstaterar att Göteborg endast ökat med 10% i befolkning mellan 2002 och 2012, medan Stockholm och Malmö ökat med 16%.

Så anledningen till att Göteborg halkat efter i befolkningsutvecklingen, jämfört Stockholm och Malmö, är att Göran Johansson och Johnny Magnusson inte redan vid göteborgskravallerna 2001 införde trängselskatt?

Nä, när Ny Tid sällar sig till de ”progressiva”, vet man att det är te-bjudning på gång.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 24 september 2013.

3 svar to “Ny Tid – Sveriges svar på Fox News?”

  1. Många har tydligen helt okritiskt och oreserverat fallit i farstun och ”förläst” sig på Richard Floridas teser om den ”Kreativa Klassen” som skall skapa välstånd, utveckling och framtida lycka och denna ”kreativa klass” endast frodas och trivs ju större städerna är… http://www.ips.gu.se/…/1294/1294378_203-228_antoni.pdf

  2. Fick ett inlägg av en anonym person som uppgav sig vara Biggles kompis Algy från Västerås. Vill ni kommentera här får ni släppa taget om syltryggen och stå för vad ni skriver.

  3. […] arbetsgivare, och näst största exportföretag, lyfter på ett ögonbryn (kan företag skaka på huvudet, kan de lyfta ett […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: