Trafikverkets trovärdighet under lupp

Sedan gårdagens inlägg på denna blogg avseende trovärdigheten hos Trafikverket och dess anhang inom la Bella societa’ riformata di Gotenburgo, har en debattartikel publicerats i G-P som bekräftar vad som torde vara allmänt känt. (Att den hamnar i G-P undergräver i och för sig min tidigare tes att G-P skulle omfattas av en viss bias i detta sammanhang. Jag hade möjligtvis fel, eller så har G-P tagit reson.)

386px-Big_Dig_work_site

The Big Dig – wiki commons

Idag skriver i alla fall  Emma Svensson, Nätverket Hjuviksvägen, och Matti Skogerstrand, Nätverket Övre Hällsvik, om hur Trafikverkets regionchef, Håkan Wennerström, under 8 månader förhalat eller vägrat utlämning av offentligt material till både allmänheten och politiker i trafiknämnden avseende nyttokalkyler för Hjuviksvägens lönsamhet. När dessa sedan lämnades ut visade det sig att Trafikverkets kalkyler var både felaktiga och grundade sig på felaktigt underlag. Investeringen på 190 miljoner visar en samhällsekonomisk förlust på 40 miljoner trots fördelaktigt saltade indata och kalkyleringsmetoder. Trafikverket kommer troligen sin vana trogen att lägga till ”icke beräkningsbara nyttor” eller någon annan black-box kalkyl i ett desperat försök att upprätta sin heder.

Det är naturligtvis minst sagt uppseendeväckande när en statlig myndighet och dess ledning, som är högst ansvarig för bland annat de 34 miljarder av skattebetalarnas pengar avseende Västsvenska Paketet, mörkar sina glädjekalkyler genom att bryta mot offentlighetsprincipen. Det ger också en viss indikation till vilken nonchalans Trafikverket och de som hyllar Trafikverkets ”kalkyler” besitter avseende Sveriges grundlagar och demokrati. Det såg vi om inte annat i kommunfullmäktiges desperata försök att förvägra medborgarnas rätt att genomföra folkomröstning i angränsande fråga.

När Trafikverket, i ljuset av hanteringen av projektet Hjuviksvägen, hävdar att de lärt sig kalkylera bättre sedan Citytunneln, 65% över budget, och Citybanan, 85% över budget, för att inte tala om världsrekordet i debaclet Hallandsåstunneln, 1100% (!) över budget, klingar det hiskeligt illa i den spruckna trovärdighetsklockan. Men det är klart, även en blind höna hittar ett korn, så småningom…

Å andra sidan är det intet nytt från Västfronten – Trafikverket är ju västlänksförespråkarnas och de ”lyckta dörrarnas” aldrig sinande källa av ”vetenskapliga belägg” (och kanske rättroende religiösa dogmer). I gammal god göteborgsanda helgar målet medlen, så länge kalkylerna supporterar de rättrognas våta drömmar och dunkla agendor. Oavsett hur många demokratiska kullerbyttor och klavertramp som görs på vägen.

Med risk för att vara tjatig, det är dags att Sverige inför en författningsdomstol. Då finns kanske möjligheten att vi slipper kollegial egenkontroll av hanteringen av skattepengar – och miljardrullning till kompisars affärsverksamheter. Inga-Britt Ahlenius, gästprofessor på Handelshögskolan i Göteborg och fd undergeneralsekreterare för FNs internrevision, håller nog med.

Som sagt:

Förövrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol!

Annonser

~ av atrewe på 20 augusti 2013.

3 svar to “Trafikverkets trovärdighet under lupp”

  1. Att vägra lämna ut allmänna offentliga handlingar är ett grundlagsbrott!
    Ett mycket allvarlgit sådant!

  2. […] ett: ”Jaja, det är ju bara en (1) forskare/riksrevision/specialist”. Sedan kommer det en till och en till… Nu senast visar det sig att en (till) forskare på Institutionen för […]

  3. […] styrning, kontroll och ansvarsutkrävande som grund för medborgerligt förtroende, skriver Inga-Britt Ahlenius, gäsprofessor vid Göteborgs […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: