Trafikverket går i politisk polemik med enfrågeparti

De senaste dagarna har den debatterats flitigt om huruvida västlänken är lönsam eller ej. Vägvalet, ett lokalt s.k. enfrågeparti, har hänvisat till Riksrevisionens rapport som konstaterar att flertalet misstag begicks och genvägar togs när de representativa politikerna fattade beslut om Västsvenska paketet, västlänken och trängselskatt. Kortfattat trodde de representativt valda politikerna att man kunde i smyg trumfa igenom en dåligt underbyggd samhällsomvälvande nyordning: nyliberal finansiering av nationell infrastruktur – det är inte längre staten som skall bygga järnvägar, det är privata bilister.

Det nyliberala laget har därför rekryterat trafikverkets lokale chef, Håkan Wennerström, till sitt lag. Herr Wennerstöm kände sig nödgad att gå i hårklyvande polemik med enfrågepartiet. Enfrågepartiet hade skrivit att västlänken inte skulle fungera efter investering i 20 miljardklassen, utan att det krävdes ytterligare investeringar. Enfrågepartiet skulle naturligvis citerat Riksrevisionen och sagt:

Utifrån nuvarande planeringsläge kommer inte Västlänkens ändamål att uppnås eftersom det inte finns kapacitet i systemet för att öka tågtrafiken i jämförelse med den redan befintliga säckstationslösningen i Göteborg.

och följt upp med:

I framtida planeringsprocesser kommer kostnaden för de tillkommande investeringarna att dyka upp i skeden då det sannolikt är mycket mer bråttom att hantera dem. Detta beror på att underlaget inte var uppdaterat vid Västlänkens beslut och att det inte framgick vad det faktiskt kostar att uppnå ändamålen med Västlänken (att öka kapaciteten).

Troligtvis går det att köra tåg genom tunneln efter 20 miljarder, men syftet, att öka stadens invånare till 1,7 miljoner, uppnås ej. Till detta krävs ytterligare investeringar.

Trafikverkets lokale chef fastnar i ett tunnelseende på projektnivå. Och det är ju förklarligt. Men om man i detta sammanhang studerar medfinansieringsformen trängselskatt, som skall ge 25 miljarder i uppbörd och som skall finansiera 14 av de 20 miljarderna till västlänken, ser man att 11 av de 25 miljarder försvinner till kråkorna (räntor, trängselskatteinfrastruktur, etc) . Denna kostnad är reell för skattebetalarna, och bör därför hänföras till tunneln. Bara där är vi uppe i 31 miljarder. I tillägg kommer de kostnader som riksrevisionen så förargligt påpekar. Läs vägvalets syn på detta här.

Som en slutkläm konstaterar lokalchef Wennerström att visserligen ger de samhällsekonomiska beräkningarna ett negativt resultat, men det finns oberäkningsbara samhällsekonomiska kalkyler som väger upp den beräkningsbara samhällsekonomiska förlusten. Det stannar inte där, han påstår också att de lokala och regionala (politiska) parter som skrivit på avtalet med staten om medfinansiering delar denna bedömning. Fantastiskt!

Beslut om mångmiljardinvesteringar är alltså fattat på bristfälligt underlag, oberäkningsbara samhällsekonomiska kalkyler och politiska dogmer.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 08 augusti 2013.

2 svar to “Trafikverket går i politisk polemik med enfrågeparti”

  1. Vägvalet är inte ett enfrågeparti. http://www.vagvaletgbg.se/budget-2014/
    Mvh Marie-Louise Bergström

  2. Hej, Marie-Louise. Jag vet det. Raljerar bara lite 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: