Lost in transportation III

Allt eftersom besluten om införande av trängselskatt och genomförande av Västsvenska Paketet och dess huvudprojekt Västlänken genomlysts utanför stadens lyckta dörrar, dyker det upp nya förslag som på avvisas av idel ordmakare, politruker och nyttiga idioter som innehar rätt religiös uppfattning om hur staden skall frälsas från ondo. Sedan de rättrogna representativa partiernas och organisationernas väckelsemöte i Almedalen i sommar har en mängd löst sammansatta organisationer dykt upp, vilka i en harmonisk kakafoni sjunger trängselskattens lov. Det är bara att välkomna alla troll och megafoner till raden av nyttiga idioter – så att ordmakarna har något de kan re-twittra i sitt annars mediokra och förutsägbara kommunikationsflöde.

Politrukerna på Gustav Adolfs Torg har gjort sig kända för sina taffliga försök att vara den rödgröna soppan till lags. Vi minns särskilt stadsdirektör Sven Delangs tjänsteutlåtande om varför medborgare i Göteborg ej skulle föräras samma demokratiska rättigheter som andra myndiga personer i Svea Rike åtnjuter – ty enligt go:teborgs kommuns barnperspektiv är det orättvist att låta enbart vuxna rösta. Förvisso behjärtansvärt, men ett lågvatten märke av rang.

Mot bakgrund av den förringade Riksrevisionsrapporten, som bland annat säger att politikerna i go:teborg har satt sig själva och sina framtida efterföljare i ekonomisk rävsax när de under loppet av några sommarmånader utredde och på dåliga, och till viss mån felaktiga grunder, fattade beslutat om Västsvenska Paketet och dess finansiering, har ett enfrågeparti, anklagat för främlingsfientlighet, förövrigt lett av en grek, kommit med det banala förslaget att go:teborg borde göra som Berlin: återanvända centralstationen mha en vändslinga över mark. Tyvärr, kreativa och bättre lösningar ogillas skarpt av politiker som redan fattat beslut i ett ärende, ty deras förmågor kan komma i dålig dager. Då är det bättre att positionera sig och på stället trampa vidare i klaveret med byxorna neddragna.

Sålunda, när herrar och damer Ordmakare på trafiknämnden i go:teborg avstyrker en motionen om slinga görs detta med motiveringen att:

Skulle ytterligare alternativ utredas kan vi förvänta oss att även andra alternativ också behöver belysas/utredas igen. Det finns då en stor risk att projektet blir kraftigt försenat istället för som Vägvalet önskar en tidigareläggning av projektet.

Nåväl, efter 20 års konvulsioner under Göran Johansson (s) flagg, då inget hände avseende nationella infrastruktursatsningar i go:teborg, är det bäst att hålla sig till den plan som rafsades ihop och beslutades om under ett halvår 2009.

När frågan behandlas av byggnadsnämnden blir man mer konkret, nämligen att:

Det framförda förslaget bidrar till en ökad barriäreffekt mellan älven och en stor del av staden. Att förbättra kontakten mellan staden och älven har varit en central fråga i Älvstadens visionsarbete, något som riskerar att gå förlorat vid ett genomförande av det motionerade förslaget.

Det är tydligt att byggnadsnämnden inte varit ut och promenerat några kvarter öst om Gustav Adolfs Torg. De dricker säkert hellre latte på något av de caféer som skall säkerställa go:teborgs internationella exportframgångar när staden expanderat till den kritiska arbetskraftsmassan 1,7 miljoner människor. För övrigt är inte ”Älvstaden” som omnämns i citatet en aforism över Göteborg, utan är ett av de 117 aktiebolag som go:teborgs kommun driver huvuddelen av sin verksamhet i, bortom synhåll från medborgare, journalister och annat patrask.

För enkelhetens skull bibringar jag här en bild över det område som en vändslinga skulle skapa en ökad barriäreffekt mellan staden och älven:

Här skapar en vändslinga en barriäreffekt mellan älven och staden

Här skapar en vändslinga en barriäreffekt mellan älven och staden

Möjligtvis skall Götaleden genom Gullbergsvass och det intilliggande logistikcentret med uppställningsplats för Västtrafiks bussar grävas ner i framtiden så att det kan anläggas hängande trädgårdar med ytterligare lattecaféer. Men de finns finansierat i Västsvenska paketet.

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 05 augusti 2013.

Ett svar to “Lost in transportation III”

  1. Barriäreffekt? Hur tänkte politikerna nu? Danmarks- och Tysklandsbåtarna som ligger vid kaj i centrala Göteborg. Ska man prata miljö och barriäreffekter måste man dock hålla ihop idéerna för sin egen trovärdighets skull. Bra skrivet Trewe!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: