Fakta angående det västsvenska paketet

Debatten kring det västsvenska paketet har varit ganska het på det senaste, för att inte säga hätsk. Efter att Göteborgsandan, ”La Bella Societa’ Riformata di Gotenburgo”, åkt på ferie till Almedalen, druckit rosévin och mobiliserat sig mot folkinitiativet, har man tydligen kommit överens om en linje som går ut på att tillföra epiteten ”tillväxtkritisk” eller ”sverigedemokrat”, eller både ock, till alla som är kritiska till trängselskatt, Göteborgsandans demokratiska ordning, eller västlänk som samhällsnyttigt projekt.

Det blir näst intill patetiskt när (mp) står i kören och sjunger den ohämmade tillväxtens lov, när (s) går den nyliberala regeringens väg och låter arbetarklassen genom proletärfilter medfinansiera infrastruktur av nationellt intresse, och när (v) går hand i hand med ”kapitalet” för att förse Göteborg med billig (här ”rätt kompetens”) arbetskraft från Grästorp på under en timme (hur nu det skall gå till).

Herr Trouvé, till vardags VD i Västsvenska Handelskammaren, brukar säga att han har 2700 företag bakom sig när han uttalar sig i olika frågor. Herr Trouvé är också väldigt noga med sanningshalten och trovärdigheten i uttalande från olika instanser. För detta ändamål har han stöd från olika typer av ”styrelser” och ”råd” som säkerställer vederhäftigheten i det han uttalar sig ex officio för Handelskammaren.

På den senaste tiden har Herr Trouvé och Handelskammaren valt att politisera sin verksamhet genom att kraftfullt och med frenesi stödja de rödgröna i Göteborg i frågan om trängselskatt. I maj 2013 trummade han ihop ”de största västsvenska företagen” till ett möte dagen innan kommunfullmäktige hade sammanträde om folkomröstning om trängselskatt. I tidningarna kunde man då ställas att tro att bl.a. Volvo stödde trängselskatten och att om demokratin fick ha sin gilla gång skulle Göteborg och Västsverige dö, om inte i konvulsioner, så i sotdöden.

Volvo gick då ut med ett pressmeddelande där de klargjorde att de inte hade synpunkter på finansieringssätt av infrastruktur av nationellt intresse. Ej heller har de synpunkter på folkomröstning. Vad Göteborgs Hamn tycker är väl ovidkommande, det är ju ett av Göteborgs kommuns 117 strängt behövda kommunala aktiebolag – utan insyn, gubevars, de verkar ju på en konkurrensutsatt marknad! Svenskt näringsliv fnissade i sammanhanget lite i periferin och konstaterar:

Det är klart att påtryckningsjippot på Handelskammaren är en propagandaföreställning delvis regisserad av stadens rödgröna majoritet.

Så mycket för att posera som en trovärdig samhällsbärare.

Herr Trouvé kanske har lärt sig läxan nu när han låter påskina fyra nya ”representativa” företag: Källbergs, Gina Tricot, Moelven och SCA Hygiene, som ivriga påhejare av trängselskatten och västlänken. Är dock skeptisk till detta. Men Herr Trouvé har tolkningsföreträde då som bekant han representerar 2700 företag…

Herr Trouvé skriver i sin blogg om sitt förakt för Vägvalet som enligt honom far med osanning, desinformation och icke faktabaserade påståenden. För att understryka sin roll som bemyndigad elitist inleder Herr Trouvé med att förklara för gemene man (utifall att de mot förmodan skulle hittat hans blogg), att hela upplägget kring västsvenska paketet är såpass komplext att det är svårt för de vanliga dödliga (gemene man) att förstå, vara påläst och vara insatt. Att Riksrevisionen ifrågasatt beslutsgången, dvs den demokratiska processen, viftas bort av Herr Trouvé som en procedurfråga – i gammal god Göteborgsanda. Har man 2700 företag bakom sig är det inte så noga med demokratiska procedurer. Företag är väl också människor med demokratiska rättigheter?

Anmärkningsvärt (eller kanske inte) är dock det som Herr Trouvé så elegant i sin sammanfattning utelämnar (när procedurfrågorna avhandlats och förringats), nämligen slutsatsen från Riksrevisionen att:

Utifrån nuvarande planeringsläge kommer inte Västlänkens ändamål att uppnås eftersom det inte finns kapacitet i systemet för att öka tågtrafiken i jämförelse med den redan befintliga säckstationslösningen i Göteborg.

Riksrevisionen säger att det finns viss tid att komplettera fram till 2028. Dock, eftersom beslutet om västlänken togs på delvis felaktiga grunder och delvis ofullständiga grunder, konstaterar Riksrevisionen att stora ytterligare kostnader kommer att tillkomma som en sorts ”skuggnota” eller ”snöbollseffekt”:

I framtida planeringsprocesser kommer kostnaden för de tillkommande investeringarna att dyka upp i skeden då det sannolikt är mycket mer bråttom att hantera dem. Detta beror på att underlaget inte var uppdaterat vid Västlänkens beslut och att det inte framgick vad det faktiskt kostar att uppnå ändamålen med Västlänken (att öka kapaciteten).

Herr Trouvé väljer med myndig stämma att tro Trafikverket och lånar sin röst till dess propgandamaskineri i ödesmättade reklamfilmer. Föga förvånande, ty herr Trouvé är också styrelseledamot i Svevia, som har Trafikverket som största kund. Härliga tider stundar för herr Trouvé, Svevia och Trafikverkets andra leverantörer! Massor med ofinansierade projekt som det är bråttom med att färdigställa för att rädda skinnet på politikers, politrukers och andra ordmakares exponerade gluetus maximus.

”På så sätt kommer framtida beslutsfattares handlingsfrihet kringskäras då ytterligare investeringar måste tillföras för att avhjälpa den kapacitetsbrist som Västlänken var avsedd att avhjälpa”, fortsätter Riksrevisionen.

Inte direkt ett gott förhandlingsläge för varken Trafikkontoret eller Trafikverket. Undrar vad nyliberalerna i Stockholm kommer att säga om finansieringen? Blir det VGR eller Göteborg som får höja skatten, eller båda två. Fruarna Hultén (s) och Andreasson (mp) har ju skrivit ett avtal som enligt uppgift ej har uppsägningsklausul och som inte går att rucka på.

Herr Trouvé rubriksatte sitt inlägg ”Fakta angående det västsvenska paketet”, och hänvisade till Trafikverket som pålitlig professionell källa. Detta är samma verk som hävdade att Hallandsåstunneln skulle vara klar 1997. Hallandsåstunnelns samhällsnytta beräknades till 2,7 miljarder och den budgeterades till strax under 1 (en) miljard vid projektstart 1989. 2011 beräknades kostnaden landa på 10,5 miljarder, dvs 12 ggr budget, 1100% överdrag eller 4 ggr samhällsnyttan.  Idag beräknas tunneln vara klar 2015 – 18 år senare än planerat vid start, och med c:a 3 ggr längre byggtid än planerat.

Den enda fakta som presenterades i blogginlägget är att Västsvenska Industri och Handelskammaren valt samma sida som den rödgröna majoriteten i fråga om trängselskatt och i västlänk. Det är lätt att ta parti och spendera pengar när man slipper betala själv. Gratis är gott. Vad som är trovärdigt eller dogm får var och en avgöra.

Välkomna till 30åriga lerdiket (oj, nu blev jag tillväxtfientlig fascist).

Men som en av Herr Trouvés nya megafoner sa på twitter: ”har redan påpekat det absurda i att tro att ett gäng revisorer skulle kunna bedöma lönsamhet för trafikinvesteringar.”

Gäng revisorer

Touché!

Förövrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 04 augusti 2013.

10 svar to “Fakta angående det västsvenska paketet”

  1. Ja, ”tillväxtkritisk” och ”sverigedemokrat” för att förminska meningsmotståndarna, eller varför inte bara ”ung, kvinnlig” à la Johan Trouvé?

  2. Verkar mer troligt att ekonomer med hjälp av utbildad teknisk expertis kan bedöma ekonomisk lönsamhet än att en utbildad undersköterska och mellanstadielärare skulle besitta den kunskapen.

  3. ”..Herr Trouvé, till vardags VD i Västsvenska Handelskammaren, brukar säga att han har 2700 företag bakom sig när han uttalar sig i olika frågor…”

    VägValet har drygt 90 000 medborgare bakom sig som kräver en DEMOKRATISK folkomrösning om TS ! Tydligen har herr Trouve inte greppat att allmän och lika rösträtt infördes i Sverige redan 1918 !

    90 000 är faktiskt MERA än 2700 ! På samma sätt som att 5 myror är MER än 4 elefanter!

    Mera fakta! Glöm icke heller att herr Trouve sitter i Svevias styrelse. En stor aktör och ekonomisk intressent i stora infrastrukturprojekt!

  4. Om vi extrapolerar och översätter tunneln genom Hallandsåsens budget- och tidsöverskridande på en tågtunnel till Haga så handlar det om 240 MILJARDER kronor och en byggtid på drygt 30 år…

    Förhoppningsvis KAN Trouve räkna men väljer ”klädsamt” att inte göra denna beräkning…

  5. […] annat säger att politikerna i go:teborg har satt sig själva och sina framtida efterföljare i ekonomisk rävsax när de under loppet av några sommarmånader utredde och på dåliga, och till viss mån felaktiga […]

  6. […] västlänken är lönsam eller ej. Vägvalet, ett lokalt s.k. enfrågeparti, har hänvisat till Riksrevisionens rapport som konstaterar att flertalet misstag begicks och genvägar togs när de representativa […]

  7. […] Här är det tydligt att trollen endast läst Västsvenska Handelskammares VD:s, Johan Trouvé, blogg, och inte Riksrevisionens rapport, ty argumentationen är lika bristfällig. Studerar man isället […]

  8. […] vetenskapliga institutioner, så konstateras lugnt ett: ”Jaja, det är ju bara en (1) forskare/riksrevision/specialist”. Sedan kommer det en till och en till… Nu senast visar det sig att en (till) forskare […]

  9. […] tillika dess paradgren trängselskatten, vördsamt och ödmjukt påpeka att man representerar 2700 företag. Kommer Västsvenska Handelskammaren att representera 2699 företag i […]

  10. […] kommun och dess hemliga klubb, här kallad ”Bella societa’ riformata di Gotenburgo”, har ju sedan tidigare kommit längst med att blåsa dimridåer över medborgarnas […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: