Handelskammarens agenda?

Det finns ett speciellt fenomen som tillhör den svenska näringslivspolitiken, nämligen ansamlingen av grupper och initiativ som lite vanvördigt brukar kallas ”näringslivets vänner”. Det är en särskild, till stor del politiskt utvald, skara som brukar samlas kring olika events orkestrerade av kommunernas näringslivschefer eller kommunalförbundsdirektörer, vid lansering av regionernas ”tillväxtprogram”, vid lunch-till-lunch avhandlingar av ett angeläget triple-helix ämne på Torpa Stenhus eller Bjertorps Slott, eller lanseringar av ett nya, innovativa, statliga verk.

Ibland möter Näringslivets Vänner verkligheten, exempelvis vid DI’s gasell-träffar.

Politiker och politruker från olika framtids- och näringslivsinriktade nämnder och kontor samlas här för att fraternisera och frottera sig i ljuset av andras arbete och välgång. Gemensamt för dessa möten är också att de åtföljs av ett entourage av konsulterande opportunister som vigt sitt liv åt att erbjuda coachning, ledarutveckling, personalvård, marknadsutveckling, etc, till de företag som startas i sfären kring ”företagens vänner” samt driva projekt åt näringslivets vänner. Sammantaget, med den generella viktighet som diverse förbundsdirektörer, högskolerektorer och vd:ar för semioffentliga AB:n omger sig med, resulterar det i att dessa offentligt finansierade events liknar ambulerande new-age cirkusar, med samma esoteriska krav på retorik och förankring i underliggande data och verklighet. En av de på senare tid mest tongivande näringslivets vänner är Johan Trouvé, vd på Västsvenska Industri och Handelskammaren i Göteborg. I sin roll som vd har han gjort sig känd för sitt eviga trollande och tyckande avseende sin största nemisis – folkinitiativet för folkomröstning om trängselskatt. För att råda bot och bättring mot denna samhällsomstörtande verksamhet har han i god göteborgsanda, och  i Västsvenska Industri och Handelskammares fjädrar, inlett ett korståg mot direktdemokratin. Förutom sexistiska uttalande om GTs chefredaktör på twitter använder han sin position för att skapa vederhäftighet ur andra människors uttalande för egen vinning. Senast i går används ett uttalande i G-p av den omtalade läraren Karin Berg på Schillerska som ett populistiskt järnrör för Trouvés underliggande agenda:

Trouvé hävdar på twitter att han citerar Berg, men det är felaktigt. Dessutom rycker han det påstådda citatet ur sin kontext och förvanskar det för egen agenda.

Det fulla citatet syns nedan, Karin Berg polariserar inte, det gör däremot Trouvé.

Karin Berg

Karin Berg

Citatet i sin fulla längd är snarare en kritik av politiken som sin vana trogen inte tar ansvar och sköter sitt jobb, varken vad gäller skola eller infrastruktur. Det går naturligtvis att hävda att hela citatet inte får plats i en tweet – men det bekymrade nog inte herr Trouvé när han komponerade sin egna verklighet. För ett tag sedan trummade Trouvé upp ”hot” från ”storföretagen”  i social media. Vår ”liberala” tidning ”Göteborgs-Pravda” hängde okritiskt på och rubriksätter:

Moderaternas beslut [om folkomröstning] retar upp storföretagen

Om det blev folkomröstning skulle i princip Göteborg duka under i sina egna konvulsioner. Som ett bevis på detta bjöd Västsvenska Industri och Handelskammaren (som lika gärna kunde heta Västsvenska Miljöpartister och Socialdemokrater) in fem ”företagstungviktare” till trängselskattedebatt dagen innan kommunfullmäktige skulle rösta om folkinitiativet.

Det blev naturligtvis ett västgötaklimax av rang av den tillställningen – en försmak till det 30åriga lerdiket.

Volvo gick ut med ett pressmeddelande där de klargjorde att de inte hade synpunkter på finansieringssätt av infrastruktur av nationellt intresse. Ej heller har de synpunkter på folkomröstning. Vad Göteborgs Hamn tycker är väl ovidkommande, det är ju ett av Göteborgs kommuns 117 strängt behövda kommunala aktiebolag – utan insyn, gubevars, de verkar ju på en konkurrensutsatt marknad! Svenskt näringsliv fnissade lite i periferin och konstaterar

Det är klart att påtryckningsjippot på Handelskammaren är en propagandaföreställning delvis regisserad av stadens rödgröna majoritet.

Svenskt näringsliv har sedan länge konstaterat vikten av att integrera medborgarna i den demokratiska processen vad gäller exempelvis brukaravgifter för infrastruktur. I sin skrift ”Infrastrukturskulden” fastställes att:

”För att skapa legitimitet för ett eventuellt ökat inslag av brukaravgifter är det också viktigt att se till att intäkterna öronmärks för att återinvesteras i infrastruktur och inte används till andra offentliga utgifter. Avgiftsfinansiering kräver enligt grundlagen att intäkterna öronmärks (krav på motprestation). Men om avgiften klassificeras som en skatt gäller inte denna restriktion. Budgetlagen tillåter exempelvis inte öronmärkning av intäkterna från trängselskatten i Stockholm och Göteborg. I formell mening är alltså inte riksdag och regering bundna att använda intäkterna till investeringar i dessa regioners transportsystem.”

Den sista meningen tar väl död på all vederhäftigheten i Anneli Hultens och Kia Andreassons eviga mantra om avtal med regeringen avseende trängselskatt. Johan Trouvé sitter i styrelsen för MISTRA som driver projekt som ”Det urbana stationssamhället – Vägen mot ett resurssnålt resande” tillsammans med Trafikverket. Han är styrelseledamot i Svevia AB (gamla Vägverket Produktion). Han sitter i ledningsgruppn för det kommunala projektet Älvstaden, och som ledamot i länsstyrelsens insynsråd. Insynsrådets uppdrag är att uppfylla kravet på demokratisk insyn och medborgerligt inflytande vid länsstyrelsen. Han har tidigare varit delegat i regeringens miljövårdsberedning. Tidigare ansvarig för Schenkers landtransporter i Göteborgsregionen och innan dess miljöchef för Schenkerkoncernen. Har även varit biträdande miljöchef på Statens Järnvägar. Under fem år var han styrelsemedlem och ordförande i föreningen Näringslivets Miljöchefer.

Frågan är vem Trouvé representerar när han går Anneli Hulténs och Kia Andreassons ärende i Handelskammarens hatt. Läs mer om Trouvé på hans blogg

För övrigt anser jag att Sverige skall införar en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 29 maj 2013.

3 svar to “Handelskammarens agenda?”

  1. […] kan undra vilken agenda som driver de olika aktörerna. Och det är, precis som Västsvenska Handelskammarens VD säger, en komplex situation. Utan tvekan finns här mycket ofinansierat arbete, som inte dagens […]

  2. […] från Trafikverkets ödesmättade Roy-Andersson-inspirerade propagandafilm med Handelskammarens Johan Trouvé och Göteborgs kommunarkitekt Björn Siesjö som huvudartister, och de lägger sig som en kall […]

  3. […] att risken är överhängande att det inte blir några ofinansierade miljarder till herr Trouvés Vägverket Produktion AB, a.k.a. Svevia, resonerar tydligen herr Trouvé att det är bättre att skjuta budbäraren och alla […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: