Genom att dribbla bort korten söker miljöpartiet undgå svekdebatt

Kia Andreasson (mp) uttrycker sin oro i P4 Göteborg över vad som kommer att hända om det blir ett ja till folkinitiativets förslag om folkomröstning och om folkomröstningen rådgivande resultat blir ett nej:

”Då blir det ju ett svek på den sidan om man inte tar folkomröstningen på allvar”

Ja, Kia Andreasson, och hennes entourage Anneli Hultén (s), Mats Pilhem (vpk), David Lega (kds) och Helen Odenljung (fp), bäddade för svekdebatten när man under tre år hårdnackat har motarbetat folkinitiativet – tvärt emot vad man lovade 2006.

2006 var alliansen emot trängselskatt och socialdemokraterna utlovade folkomröstning, vart tog debatten vägen?

Jodå, inför valet 2010 lades locket på. Tvärt emot vad ordmakarna och politrukerna på Gustav Adolfs Torg med sitt eviga förljugna trummande försöker påskina när de säger att trängselskatt varit uppe till debatt i två val. Politiker är livrädda för partipiskan och de har har vittnat om detta. Det är här det egentliga sveket finns:

Inför valet [2010]  blev vi alla tillsagda att hålla käften. Trängselskatt fick inte bli en valfråga, NN (nn), partipiskad politiker i Göteborg.

Partipiskan är ett fantastiskt instrument för representativ demokrati.

”Man vaccinerar folk så att alla tror att Västlänken är den bästa lösningen”, säger Susanna Haby (m), riksdagsman Göteborg

Det är klart, när alla har rödgröna glasögon med tunnelseende så blir det inte så lätt att ta varken debatt, diskussion eller dialog. Vilken ordmakare som helst kan ta till medel som helgas av målet om ett monument med deras namn finns i andra änden av tunneln. Då väger demokratin lätt.

Vi hade inte konsekvenserna klart för oss då [2010]. Självklart vill vi att Göteborg ska växa och utvecklas, men det här skenar i väg för mycket. Det går kanske att hitta billigare alternativ [2012], Agneta Granberg (m), kommunalråd Göteborg 2007-2010

Som sagt, västlänken är ett politiskt statusprojekt utan förankring verkligheten eller grundat på vederhäftig fakta.

Politikerna som nu argumenterar att alla tänkbara alternativ är utredda skjuts till sank av sin egna chefsekonom Eva Hessman. När hon frågan om alternativet att finansiera via skattesedeln svarar hon Göteborgs stads ekonomidirektör:

”Vi har inte haft anledning att räkna på det.”

Det är klart, det är alltid roligare att spendera nya friska skattepengar. Man kan ju undra vilken annan organisations  chefsekonom som skulle tycka att det kostnadseffektiv att spendera 25 miljarder kronor för att få varor och tjänster för 14 miljarder? Men det är ju klart, nu handlar det ju inte om organisationens egna pengar, utan skattebetalarnas. Ta ett sms-lån istället!

Moderaterna har som enda ”etablerat” parti visat civilkurage och både bejakat medborgarna och sina folkvalda, ett tilltag som Kia Andreasson hyser stort agg och avsky inför.

Endast politiker som inte tror på sina egna argument är rädda för folkomröstningar, Jan Ericson i Ubbhult (m), riksdagsman

Istället yrar hon om avtalsbrott, vilket i så fall skulle göra gällande att Avtalslagen (2010) skulle gälla mellan kommunala politiker och regeringspolitiker mellan allmänna val – vilket är ytterligare en förbannad lögn och skrämselpropaganda från Fru Andreasson. Om Avtalslagen (2010) skulle gälla, gäller även exv. Oren accept, ansvar vid illojal förhandling, oskälighet på grund av förhållanden vid avtalets ingående.

Medborgare har rättigheter, men kommunen har inga korresponderande skyldigheter.

Föga förvånat trummar Bella societa’ riformata di Gotenburgo vidare i gammal go göteborgsanda med Peter Hjörnes Göteborgs-Pravda i täten för göteborgscamorran. Västsvenska Industri och Handelskammaren stämmer upp och proklamerar att ”förtätning och infrastruktur” analogt med grönkommunisten och politruken Björn Siesjö är det som näringslivet i Västsverige mest suktar efter.

Twittervänsterns nyttiga idioter kraxar högljutt mot folkinitiativet i Göteborg där (s)-majoriteten kört över befolkningen, men hyllar folkinitiativet i Botkyrka/Alby där (s)-majoriteten kört över befolkningen. Folkvalda ordmakare retweetar glatt.

Ett bigotteri med få motstycken, ett av motstycke analogt med Kia Andreassons svekdebatt. Värt att begrunda nu när Kia & co snart sitter med både svartepetter och spader dam på hand.

truth_has_no_agenda_card_decks

För övrigt anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 21 maj 2013.

Ett svar to “Genom att dribbla bort korten söker miljöpartiet undgå svekdebatt”

  1. […] Dessa två punkter har bäddat för den konvulsiva debatt som nu förs om kommunal medfinansiering och folkomröstning. (s) vill ha asfalt till industrin, och skulle ha kunnat göra upp med andra partier i VGR, men då har (mp) hotat att bryta maktsamarbetet. Resultat: vi har en kärrväg mellan Göteborg och Stockholm genom västergötland, vi har ett enkelspå från skandinaviens största hamn, vi har två älvförbilndelser i Göteborg där vi skulle ha haft 5 eller 6 i jämförelse med andra städer i samma storlek, vi har singelspår till Oslo. Vi har sveriges sämsta järnväg mellan Göteborg och Borås. Samtidigt har AB Sverige byggt Sörmlandsbanan, Mälarbanan, Arlandabanan, Högakustenbanan, motorväg Uppsala – Gävle, motorväg Söderhamn – Iggesund, etc. För (s) går makt före pragmatik och representation, alla gånger.Samtidigt vill den borgerliga regeringen trycka ut allt mer kostnader på kommunerna för att kunna ”minska skatten”, och uppfinner ”kommunal medfinansiering”. Alliansen i Göteborg är emot detta och hävdar att infrastruktur genom Sveriges största industriregion är av nationellt intresse. (s) vill ha folkomröstning. (mp) kontrar med att konstatera att Sverige inte är en industrination och Göteborg inte är en industristad.Resultat: ett förslag orkestrerat av Kia Andreasson (mp) tas fram under 3 sommarmånader på trafikkontoret som ligger till grund för beslutet i november 2009 om ansökan om ”trängselsskatt” hos staten. Plötsligt viner partipsikan och Alliansen vänder, (s) glömmer sina vallöften – ty Anders Borg har i en bisats sagt att det finns andra regioner som önskar finansiering (exv. Östlänken i Östergötland som staten nu går in och helfinansierar med 30 miljarder utan kommunal medfinansiering – konstigt, va?).Så nu har Göteborgs kommun infört kommunal medfinansiering som kostar skattebetalarna 25 miljarder, men som ger 14 miljarder till infrastrukturprojektet Västsvenska paketet med i huvudsak Västlänken som kostnadsdrivare. 11 miljarder bränns upp för kråkorna i finansiering av trängselskatteinfrastruktur, räntor på fiktivt lånade pengar – när staten lånar av staten, etc. Västlänken är ett tågtunnelbygge som utan tvivel kommer att slå Hallandsåstunneln i bristande underlag, kompetens, budget och tidsramar. Dessutom är hela projektet om och om igen kritiserat av både Riksrevisionen, avhoppare från trafikverket och trafikkontoret. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: