Trewe's Blog

Kvinnodagen närmar sig och jag får funderingar kring fenomenet kvinnodag. Är det möjligtvis så att resten av dagarna är mandagar? Jag har ansett mej jämlik i alla år,  jag kan inte dra mej till minnes ett enda tillfälle då jag har tänkt eller sagt att det är skillnad i män och kvinnors rättigheter, skyldigheter, nöjen eller åtbörder. Men har jag agerat därefter?

För mej har kvinna och man varit människor.  Nu har jag inte alltid varit medveten om vilka föreställningar som styrt världen i vilken jag har fångat mina egna föreställningar. Jag är vit man uppvuxen i en liberal halvsossig, akademisk och lite smålutheransk miljö. Jag har nog inte haft någon uppenbarelse av Karl-Bertil Jonssonkaraktär, även om jag har haft ett starkt rättspatos. Hur har mina mentala modeller kultiverats i den svenska myllan?

Paulus är en känd figur bland Schartauanerna i Bohuslän. Schartau förespråkade en luthersk ortodox ordning för vägen…

View original post 545 fler ord

~ av atrewe på 08 mars 2013.

Kommentera

 
