Varför finns det ingen tunnelbana i Göteborg?

Ja, varför finns det ingen tunnelbana i Göteborg? Kanske de sakkunniga i stadskansliet kan upplysa mig i den saken? Kia Andreasson har ju sagt att vi Göteborgare gick till val på den frågan 2010.

Jag har hållit på i 3 veckor med att få svar på ett antal frågor som borde ha legat till grund för huruvida det är en bra idé att skattebelägga Göteborgare med 25 miljarder extra för att ”medfinansiera” ett vetenskapligt experiment av monumental storlek – nämligen att bygga 8 kilometer tunnel under Göteborg, genom lera och berg. Jag har inte fått svar, trots att kommunen enligt offentlighetsprincipen skall meddela mig skyndsamt om svar på mina frågor, alternativt meddela hur lång tid det tar för dem att sammanställa svar på mina frågor. Jag har inte fått varken det ena eller det andra, istället har man bollat runt mej bland olika nämder och diarier – till och med ville kommunen att jag skulle kontakta trafikverket för att erhålla informatuion som kommunstyrelsen och kommunfullmäktige har haft som underlag för 34miljardersbeslut. Verkar vara lätt att fatta beslut om andras pengar…

Plötsligt uppenbarar sig frågan på oväntat ställe: Från ovan! På en spårvagn hänger reklam för Naturvetenskapliga Fakulteten vid Göteborgs Universitet

Varför finns det ingen tunnelbana i Göteborg?

Med tilläggsuppmaningen: Som naturvetare ställer vi frågor tills vi får svar. Sluta aldrig fråga!

Varför finns det ingen tunnelbana i Göteborg?

Varför finns det ingen tunnelbana i Göteborg? Sluta aldrig fråga!

Jag följer uppmaningen och scannar QR-koden. Och svaret kommer som SMS från Göteborgs Universitet:

Naturvetenskapligt sett hade det varit svårt att bygga tunnelbana i Göteborg. Vissa delar av staden vilar på lerig mark som hade gjort schaktarbetet mycket svårt och dyrt att göra. Sluta aldrig fråga!

Ny teknik möjliggör det tekniskt att bygga tunnelbana i Göteborg, men men till vilket pris? Ny obeprövad teknik är mer i regel än undantagsvis behäftad med kostnadsrally, systemfel och funktionsfel – som annekdotisk evidens kan jag nämna de särskilda och speciella italienska spårvagnar som staden begåvat oss med.

Så, jag ser nu fram emot det underlag som kommunstyrlesen hade vid beslut (§ 662) den 28/10 2009 och kommunfullmäktige (§ 19) den 5/11 2009. Kanske har de ställt en veteskaplig fråga till Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs Univeristet? Eller möjligtvis är det politiskt religiösa dogmer som legat som underlag för spendering av skattebetalarnas medel? Det är lätt att spendera andras pengar. Jag slutar aldrig ställa frågor…

För övrig anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol.

~ av atrewe på 05 mars 2013.

2 svar to “Varför finns det ingen tunnelbana i Göteborg?”

  1. man har sedan 70 talet haft teknik för att bygga tunnelbana i Göteborg inget konstigt men ganska bökigt

Kommentera

 
