Lost in transportation, II

För något år sedan skrev jag om ett besök i Stockholm, där man kan åka i hela länet på ett busskort utan att behöva trycka på kanppar när man skall gå av och på bussarna. I samma inlägg nämnde jag också ett liknande biljettsystem som används i Berlin. Tyskarna har ju om sig att de är dugliga inom det här med intern effektivitet (efficiency) och extern effektivitet (effectivness). Svenska politiker och politruker tycks däremot ha en förkärlek för de franska influenserna – Durkheim och den byråkratiska skolan. Durkheim förlitade sig så ofta som möjligt på statistik. Skulle det vara så att det inte finns statistik att tillgå – och det finns det sällan, ty svenska förhållanden är alltid särskilda och speciella – så kan man alltid uppbringa sannolik statistik som troligen kommer att uppstå – givet korrekt politikisk riktning följs. Självklart följs inte den korrekta politiska riktningen, eftersom det är inbyggt i  det politiska systemet – därmed behöver inga politiker ta ansvar för några beslut. Och politruckerna följer ju bara ordmakarnas order.
Dessutom omfattar det politiska minnets horisont ett spann längre än ett budgetår – möjligtvis en mandatperiod. Tillyttermera visso tycks det politiska minnet vara belagt med teflon i sammanhang därsom klavertramp kan skönjas.

Hur som haver, Berlin har också byggt en järnvägsstation ovan en befintlig station. När Die Mauer föll 1989 ville man länka samman de båda blocken, och planerna om en gemensam station tog fart. Man valde att lägga den nya stationens ny järnvägsinfarter på stolpar, och kurva dem så att de kunde ansluta till befinltiga järnvägsspår. Nu är det ingen konst att gräva tunnlar i Berlin med omnejd. Vattenfall har stora dagbrott för brunkolsutvinning över allt i närheten. Men man valde ändå att ta en lösning som skulle påverka omgivningen minimalt.

Train_station_Berlin_Lehrter_Bahnhof_4

En variant hade ju varit att lägga den nya stationen vid Partihallarna och låta staden återta spårområdet mellan Partihallarna och Centralen, fler hektar med samhällsekonomisk nytta mitt i staden! Lägg därtill de stora asfalterade ”logistikområdena” vid Gullbergsvass som tydligen är tvungna att ligga mitt i stan för att trafik- och byggnadsnämnder och dess förvaltningar skall få sinnesro. Tillika bör Stena Line få lägga till från Rosenlund till Röda Sten för att vi skall ha en levande stad som ej är avskild från älvrummet.

Byggnadsnämnden avstyrker ett förslag till en Berlinlösning av järnvägsstation, där tågen vänder i en slinga ovan nuvarande spår – med följande motivering: ”Det framförda förslaget bidrar till en ökad barriäreffekt mellan älven och en stor del av staden. Att förbättra kontakten mellan staden och älven har varit en central fråga i Älvstadens visionsarbete, något som riskerar att gå förlorat vid ett genomförande av det motionerade förslaget.”
Detta är naturligtvis skitsnack – politikerna och de beredande politrukerna vet naturligtvis att alla förslag, oavsett om de är konstruktiva eller ej, måste sågas – i annat fall blir det politiskt ohållbart att stå fast vid Västlänken. Som politiker i ett etablerat parti är det viktigare att stå fast och ha fel än att bidra till en kosntriktiv dialog och finna en effektiv lösning på ett problem. Fort och fel, med andra ord.

Om nu det är så viktigt med ”Älvstadens visionsarbete” och minskad barriäreffekt mellan älven och en stor del av staden, varför förlänger man Stenas verksamhet utefter hela hamnen mitt i stan, år efter år? Varför inte dra spårvagn/pendel genom norra älvstranden (som man planerat och planerat och planerat…) ut till Skarvik och Torslanda och låta Stena lägga till utanför Älvsborgsbron? Stena hade ju sparat både tid och svavelfri diesel genom att ha ett par sjömil kortare transportsträcka. Dessutom, hur kommer Västlänken att minska barriäreffekten vid Gullbergsvass? Inte ett skit.

Nä, vi tycker det är så fint med ett mintgrönt oljekraftverk och en massa ROPAX-båtar mitt i stan. Det berikar stadens närhet till älvrummet.

Vad säger trafiknämnden om en Berlinlösning? ”Öhhh… om vi skall utreda detta förslaget så måste vi ju utreda andra förslag också, så då finns det ju risk att allt blir försenat… ööhh…” Fantastiskt. Fort och fel tycks vara mantrat för Göteborgs kommunala förvaltningar. Här erkännar man till och med att man inte har utvärderat andra lösningar – ”om vi inte tar Kia Andreassons monumentlösning på en tunnel, då måste vi ju utreda även andra lösningar!” tycks man resonera. ”Och då skulle inte Kia få en miljögrammis av någon politruk i EU.” Känns ju tryggt.

Nä, alla som inte tycker som jag är antingen lurade eller lurendrejare. Jag vet bäst och folkinitiativ med direktdemokrati är bra överallt utom i Göteborg – ni Göteborgare förstår inte ert egna bästa.

Undrar om ordmakare och politruker i Göteborg och på Banverket har studerat andra lösningar än Kia’s och Anneli’s tunnlar under Göteborg? Tror inte det, då skulle de förmodligen ha redovisat detta för länge sedan. I stället byggs en mur av tystnad och beskattning. Die Neues Mauer – kanske har de tagit intryck av Berlin i alla fall…

För övrig anser jag att Sverige skall införa en författningsdomstol

Annonser

~ av atrewe på 12 februari 2013.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: