Lisebergs nya attraktion: 30åriga lerdiket

Apropå vilseleda allmänheten…

Debattanterna från majoriteten politiska ledning anklagar idégivaren och ingenjören Mats Bigerts förslag om Hisingslänken för vilseledande av verklighet. Enligt politikernas professionella kompetens är ingenjör Bigert ute och cyklar. ”Missled inte medborgarna med ett material som Trafikverket själva säger är ofullständigt” bryter majoriteten ut i en illa sammansatt harmoni. I föregående paragraf har de angett de hoppfulla valfläsktoner: ”Västlänken är utvecklingsbar och på sikt hoppas vi att Askim och Hisingen med en pendeltågstunnel kan kopplas på” – dvs just det som ingengör Birgert anger i sitt förslag, och som den debatterande trojkan avslår som ”icke samhällsekonomiskt”.

Kanske har de skrivit var sin paragraf i artikeln.

Trafikverket, som de hänvisar till som pålitlig professionell källa, hävdade att Hallandsåstunneln skulle vara klar 1997. Hallandsåstunnelns samhällsnytta beräknades till 2,7 miljarder och den budgeterades till strax under en (1) miljard vid projektstart 1989. 2011 beräknades kostnaden landa på 10,5 miljarder, dvs 12 ggr budget, 1100% överdrag eller 4 ggr samhällsnyttan.  Idag beräknas tunneln vara klar 2015 – 18 år senare än planerat vid start, och med c:a 3 ggr längre byggtid än planerat.

Kostnaden för Västlänken beräknades 2006 till cirka 12 miljarder kronor, till 14,4 miljarder 2007 och till 16 miljarder 2009. I början av 2010 har kostnaden räknats upp till 20 miljarder. 2010 angavs samhällsnyttan till 8 miljarder. Sedan dess har Västlänken blivit politiskt besvärande och kostnadsökningarna har troligen kommenderats halt!

”en slutkostnad för Västlänken på 275 miljarder och 30 år byggtid”

Om vi interpolerar vidare lite och drar erfarenhet från Trafikverkets debacle i Hallandsås, skulle detta innebära en slutkostnad för Västlänken på 275 miljarder och 30 år byggtid, färdig i bästa fall runt 2040. Den politruk på Trafikverket, som under loppet av en helg har bekräftat debattörernas politiska projekt, finns förmodligen på deras ansiktsbok och har en röd partibok.

Politisk prestige & makt går tydligen alltid före förnuft. I alla fall när det rör projekt som sträcker sig längre än en mandatperiod. Civilkurage i politiken gick i graven med Torgny Segerstedt.

Förövrigt har trängselskatten i Göteborg inget att göra med varken trängsel, miljö eller bättre förutsättnigar för betalande generation – det är en finansieringsform för att återställa decennier av eftersatta infrastrukturinvesteringar och underhåll pga ett infrastrukturpolitikhaveri av kataklysmiska mått. Det kommer att ta decennier att återställa med trängselskatten som finansieringsform. Och så länge man envisas med att enbart beskatta den minst rörliga skattebasen i samhällets demografi, låg- och medelinkomsttagare, kommer det att ta ännu längre. Varför inte göra som med den nationellt viktiga tunnelbanan till Nacka, ta det på statlig inkomstskatt?

Välkommen till attraktionen ”Trettioåriga Lerdiket”, entré 60 kr/dagen

TGIF

Annonser

~ av atrewe på 27 augusti 2012.

11 svar to “Lisebergs nya attraktion: 30åriga lerdiket”

  1. […] dagens studio ett förklarar Johan Nyhus (s) att trängselskatten inte handlar om trängsel – apropå vilseleda väljarna – det handlar om finansiering av infrastruktursatsningar. Man kan ju börja undra varför det […]

  2. […] Det blir spännande när politrukerna på trafikkontoret och trafikverket satt spaden i leran inför västlänken. Interpolerar man ett annant politiskt prestigeprojekt, Hallansåstunneln, blir det 30 års grävande för 8 km tågtunnel. Hallandsåsprojektet är idag 11 ggr dyrare & 18 år försen jämfört med byggstart. Och den är inte klar, än. […]

  3. […] Det blev naturligtvis ett västgötaklimax av rang av den tillställningen – en försmak till det 30åriga lerdiket. […]

  4. […] till 30åriga lerdiket (oj, nu blev jag tillväxtfientlig […]

  5. […] oss se på laguppställningen för förespråkarna om trängselskatt och 30årigt lerdike, en laguppställning som har obegränsade resurser (dina inbetalda skattemedel) och som kommer att […]

  6. […] med de mest urspårade infrastrukturprojekten i världshistorien (ja, Trafikverkets/Banverkets Hallandsåstunnel tillhör denna grupp), hur Västlänken bygger på anakronistisk teknik, hur tunnelseende ordmakare […]

  7. […] Innerstaden Göteborg AB. Cityhandlarna bävar förmodligen när de skådar mot det förestående trettioåriga lerdiket. Deras manifest ställer sig i stor kontradiktion till vad Vårt Göteborg, Göteborgslokaler, […]

  8. […] arbete, som inte dagens politiker, politrucker och ordmakare behöver bry sig om, ty efter det 30åriga lerdiket kvarstår att bärga en kantrad stad – och då finns ingen av dagens politiker att bringa […]

  9. […] trots att trafiknämnden redan går back pga av underskott från förestående kommunfinansierade tågtunnelprojekt, […]

  10. […] Göteborg & Compagnie inom några år öppnar sin planerade attraktion, Det 30åriga Lerdiket, vid evenemangsstråket och gräver upp 2 kilometer lerbotten kommer evenemangen i stan ändra […]

  11. […] de en miljon (1 000 000) lastbilstransporter som skall köra bort 7,3 miljoner ton fylle från det 30åriga lerdiket de har för avsikt att gräva genom […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: