Infrastrukturbedrägeriet

I dagens studio ett förklarar Johan Nyhus (s) att trängselskatten inte handlar om trängsel – apropå vilseleda väljarna – det handlar om finansiering av infrastruktursatsningar. Man kan ju börja undra varför det då inte heter vägskatt eller järnvägsskatt (80% av västsvenska paketet är en järnvägstunnel som skall grävas genom blåleran under stan). Då har vi fått svar på den frågan.

Varför får vi en extra (järn)vägskatt när vi kör på redan skattefinansierade vägar? Jo, infrastrukturinvesteringarna i Göteborg har varit eftersatta i minst 20 år. Frågan är vilka infrastruktursatsningar som göteborgarnas skatt har gått till under tiden? Hmm… låt mej fundera. Hallandsåstunnel? Höga Kustenbanan? Citytunneln i Malmö? Mälarbanan? Svealandsbanan?Arlandabanan? Den nya tunnelbanan till Nacka som är av riksintresse? Vi har betalat vår beskärda del till EUs underskott – 18 miljarder om året – så att Madrid och Aten har begåvats med 4 ringleder och jordbruksstöd för tobaksodling. Så, Göteborgarna har betalat i 20 år, men fått en tumme.

Men käre vän, nått har vi väl fått? Motorväg mellan Borås och kommungränsen Ulricehamn? nja, det var ju Ulricehamns kommun som pyntade. Dubbelspår till Oslo? Nej det tar fortfarande 5 timmar att åka via Mellerud och Kornsjö. Pendeltåg mellan Göteborg och Borås, via Landvetter? Nej, det tar 70 minuter att åka 6 mil med det tåget, och på Landvetter flygplats stannar det inte. Den banan finns inte i tidplanerna ens. Motorväg till Stockholm? Nej, det var förr 70-90-70 väg 20 mil mellan Alingsås och Skaraborgsgränsen. Nu är 60-70-50-80-70-60-100 väg med äggdelare för mc-trafikanter, och där svåra olyckor sker varje vecka. Bredband för alla? Det blev återvinning av smalspår. Dubbelspår till Göteborgs hamn (där 60% av all kontainertrafik går)? Underhåll av befintlig järnväg? (fniss) Motorväg till Oslo? Ja, den började byggas 1957, snart är den nästan klar (fast på den norska sidan tog det bara 10 år, klar 2008).

Faktum är att Sverige har en historisk låg nivå på infrastrukturinvesteringar sedan 80-talet. Inget etablerat politiskt parti kommer undan. Regeringen vill gärna jämföra sig med andra som är sämst i klassen i OECDs undersökning genom att namedroppa USA och Norge. Men USA byggde sina federala motorvägar på 30-talet, Roosevelts New Deal efter börskrashen 1929. Norge har ett BNP som är 250% av Sveriges, så att jämföra BNP% är som att jämföra äpplen och päron. Dessutom har Norge vägtullar som tar ut betalning av alla trafikanter på vägarna efter att vägarna är byggda – och de stänger tullarna när den specifika vägen är betald – inte som i Sverige, där vägskatten är den nya momsen.

Så nu skall Göteborgaren betala förskott för en järnvägstunnel som nuvarande generation knappt kommer att överleva att uppleva. Motivet? Enligt Johan Nyhus (s) är trängselskatten till för en ”infrastruktursatsning som näringslivet i Göteborg behöver, som andra i Göteborg behöver. Göteborg behöver det pga krisen i Europa, för att öka konkurrenskraften” Vem skapade krisen? Kanske bidrog de tyska och franska bankerna som lånade ut miljardbelopp till Grekland för att Grekland skulle kunna finansiera sitt försvar och investera i tysk och fransk militär teknologi utan att Grkland hade balans i budgeten?

Förresten, är det göteborgaren som skall betala? Nja, det är skillnad på kreti och pleti. Undantagna från trängselskatten är alla bilar med utländsk skylt. Undantagna är även brukare av förmånsbilar. Indirekt undantagna är även fordon som ägs av företag, trängselskatten är avdragsgill.

Detta innebär att:

  1. Svenska företag beläggs med en administration som utländska företag slipper (exv lastbilar från Litauen, polska snickare och irländska asfaltsläggare). Vi har en snedvridning av konkurrensen på europanivå, vilket strider mot EU-rätt.
  2. Norrmän, schweizare och tyskar på harrytur och/eller semester betalar inget.
  3. Brukare av förmånsbilar (250000 st, varav dryga 35000 i Göteborg) kommer ej att belastas med trängselskatt, den ingår i förmånsbilsbeskattningen. Därmed kommer dessa brukare inte heller bidra till ett förändrat beteende vad gäller bilanvändande. Bort går trängsel och miljöargumenten.
  4. Kvar att betala vägskatt är de personer som kör en egen bil som är finansierad av redan inkomstskattade pengar, den demografiska grupp som är minst benägen att flytta på sig och sina pengar, och som är mest tacksam för klåfingriga politiker att beskatta, nämligen låg- och medelinkomsttagare.

Lösningen resulterar i att (s) skapar handelshinder för sina lokala företag på Europeisk nivå. Kanske inte så noga för en hardcoresosse. Men, det resulterar också i att (s) bidrar till att bilanvändande blir en klassfråga. Alla skall med. Yeah, right! som det heter på svenska.

Det hade varit enklare att avtala bort alla låg- och medelinkomsttagares körkort och låtit dem dela på 17 miljarder – det blir 6000 kronor per person per år i tio år. (Sen kan man ju tycka att det är orättvist att StorStockholmare får köra E4/E20 utan att betala – medan trängselskatt skall utgå för E6/E20/Rv40, att Stockholm har 18 och Göteborg 36 tullar och att Lidingöbor är undantagna trängselskatt men inte Öckeröbor, men det är ju den gamla vanliga landsortsvisan)

För Göteborgs opposition har rikspiskorna vinit, men majoriteten i Göteborg har ett pedagogiskt problem. Deras argument håller inte. 20 års infrastrukturskattepengar har gått till resten av landet och till EU. Höginkomsttagare behöver ej betala mer i skatt och näringslivet får dra av trängselskatten. Deras partikamrater på riksnivå har eftersatt Göteborgs infrastruktur i decennier och deras lokala företrädare har skitit i att kommunicera med tidigare sosseregeringar. Kvar står Göteborg inför ett trettioårigt lerdike som redan har finansierats av (s)’s väljare och som skall finansieras en gång till av (s)’s väljare.

Den klassiska politiska göteborgsmetoden, att behandla väljarna som champinjoner – att hålla väljarna i mörker och ge dem bullshit – håller inte längre.

Om lokalpolitikerna hade haft lite civilkurage hade de synat regeringens bluff och inkluderat sina väljare i en folkomröstning. Nu har man skitit i eget bo och väljer att trampa runt i dyngan istället för att torka upp.

Ridå

Annonser

~ av atrewe på 27 augusti 2012.

2 svar to “Infrastrukturbedrägeriet”

  1. […] ordmakare har hanterat frågan hittills, visas ingen skillnad i hantering av ärende, vare sig kompetensmässigt eller samhällsekonomiskt. När dagens politiker är döda och begravda kommer nästa generation stå med fakturan för denna […]

  2. […] fina i kråksången är att de 236000 förmånsbilsbrukarna, som inte betalar trängselskatt, är de som får störst […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: