Trängselskatt eller trängselavgift?

Trängs inte XC90:or eller X7:or?

I tweet med Anna Johansson (S) framkom att hon inte visste att förmånsbilbrukare är undantagna trängselskatt. Hon blandar också ihop avgift och skatt. Dessutom vet hon inte när på dygnet skatten tas ut av svenskar med bilar betalda med skattade pengar. Det är tydligt att politiker inte anser det nödvändigt att förstå innebörder av de beslut de fattar. ”Vi har tröskat den frågan tillräckligt”

#votegbg

Skatt innebär att enbart svenska låg och medelinkomsttagare betalar: 250000 förmånsbilar är undantagna, varav 36000 i Göteborg, liksom polska hantverkare, lettiska lastbilar och norska turister. Blir väl skönt för alla XC90:or och X7:or från Kullavik och Billdal slipper trängas med små sketna Aygos och gamla V70 från Majorna och Frölunda (dock finansierade med inkomstskattade pengar). Det stämmer väl överens med (s) politik i övrigt.

Kanske har Anna Johansson och Co pryat hos bröderna Koch, Romney och Ryan?

Skatt innebär också att skatteverket debiterar förseningsavgift på 500 kr, inte påminnelse och max 150 kr som normal lagstadgad förseningsavgift är. Konstigt att det som anses vara ocker bland företag är comme-il-faut bland myndigheter.

Varför skall Öckeröbor betala skatt när de åker genom Göteborg, medans Lidingöbor är skattebefriade när de åker genom Stockholm?  Storstockholmsbor slipper förövrigt att betala när de kör igenom huvudkommunen på E4/E20 – en förmån som invånarna i Göteborgs kranskommuner är förskonade från (när de passerar Göteborg, vill säga). Tydligen är det skillnad på kreti och pleti – debit och kredit också, för den delen.

Det handlar inte om västsvenska paketet, det handlar om genomförandet och den politiska vägen fram till beslutet. Det är tydligen lättare att samköra myndigheternas databaser och skatta än att ta ut avgifter av alla som passerar. Kanske slipper man offentlig upphandling. Men det går att ta avgifter av norrmän på Svinesundsbron och av danskar på Öresundsbron.

Något gick väldigt fort vid beslutsfattandet – och en politiker kan ju inte ändra sig, per se. Se bara på ärkeidioten Todd Akin…

Västtrafik har förvarnat för avgiftshöjning större än vad skulle ha blivit om inte trängselskatten införts. Undrar hur det rimmar med den ekonomiska termen ”stordriftsfördelar”. Samtidigt meddelar Trafikverket att pendeltågtrafiken kommer att minskas generellt när man släpper på den nybyggda pendeln från Ale – tågen får inte plats. Vem har ansvaret för byggnationen av den nya banan? Jo just det, Trafikverket. Man glömde helt enkelt att tågen skulle angöra Göteborg, man får inte ens plats att parkera alla de nybeställda tågen i Göteborg under helgerna, så pendeln får vackert vänta tills västlänken blir klar – när nu det blir… Under tiden får alla glada pendlare åka buss (som västtrafik inte har räknat med) eller, just det, betala trängselskatt…

Man kan nästa tro att det är en överlagd handling från kommun, trafikverk och västtrafik – men nä, krokodilhjärnor har svårt att reflektera har jag hört från säker medicinsk källa.

Västlänken, järnvägssatsningen under hela Göteborg, och den enskilt största investeringen som skall finansieras av trängselskatten (20 miljarder 2009), kommer att ta 8 år att projektera och 11 år att bygga – det innebär att den blir klar lagom till Göteborgs 400års dag – givet banverkets prognos håller. Någon som kommer ihåg Hallandsåstunneln? Den började planeras 1975, byggas 1992, skulle varit klar till 1997 och beräknas nu vara klar 2015) Kostnaden för tunneln är 11 ggr högre än planerat 1989. Omsatt för Göteborg innebär också att Göteborg kommer att vara ett lerdike i 30 år och kostnaden kommer att hamna på 275 miljarder…

Det är billigare att plocka ner centralen sten för sten och flytta den till Partihallarna.

Folkomröstning är inte om att få bort västsvenska paketet, det handlar om att starta den reflektiva delen av hjärnan hos våra politiker. Krokodilhjärnan har fått grassera länge nog. Kanske, bara kanske, kan politikerna lära sig något av den Norske Turisforenings fjellvettregel nummer 8:

Vend i tide. Det er ingen skam å snu.

Ni som bor i Göteborg, skriv på uppropet Folkomrösta om trängselskatten i Göteborg. Vi som bor utanför får väl köpa EPA-traktor eller EU-mopedbil (undantagna från trängselskatt, men måttligt miljövänliga).

Annonser

~ av atrewe på 23 augusti 2012.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: