Lost in transportation

Var i Stockholm i veckan på jobb. Förra gången körde jag bil. Det tog lika lång tid att köra från Göteborg till Essingeleden som från Essingeleden till Lidingö. Så denna gång åkte statligt. Då slapp också staten skicka ut en faktura på 10 kr för trängselskatt.

jag skulle runt till flertalet adresser i flera kommuner under 24 timmar. Ett 24-timmars kort inhandlades för 130 kr, varav 20 kronor var kortavgift. Mindes att jag fick betala 100 kronor för kortet i Göteborg. Jag fasade dock för instruktionen som skulle komma för hur kortet skulle användas.

”Håll upp det mot apparaten” sa försäljaren. ”?”, sa jag, ”inga knappar?” Han svarade ”Nej” på ett frånvarande sätt. ”Hur gör man när man skall gå av, då?” frågade jag. Nu kom det ett irriterat drag över hans ögonbryn, som om han fått en kuggfråga. ”Hur menar du?”, sa han, ”Gå ut genom dörrarna när de öppnats?” ”Näe…” sa jag tvekande, och undrade om jag varit otydlig, ”jag menar, skall man hålla upp kortet när man går av… eller trycka på några knappar?” Försäljaren som redan hade tryckt fram nästa nummer på ködisplayen började bli lite otålig. ”Nej, du går bara av.”, svarande han bestämt. ”Men,” tvekade jag, ”jag skall ju till Lidingö, det är ju en annan kommun!?” ”Du kliver bara av, kisen, kortet gäller i hela länet!” Jag log lite snett och lommade iväg.

Undrade stillsamt om den kungliga huvudstaden ej var informerade om Västra Götalands hårt kritiserade biljettsystem. Efter en snabb sökning på Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet (tidningar som uppger sig vara svenska dagstidningar, för övrigt) fann jag inga artiklar om västtrafiks biljettsystem. Kanske har jag smittats av Göteborgarnas ”Centrum of the universe hybris”.

När jag reflekterar lite kommer jag ihåg att Berlin har ett liknande system med en kupong som man stämplade och som gällde i hela Berlin inkl till och från flygplatsen, 3 dagar för 22 Euro. I Göteborg har man lagt en halv miljard (motvarar 1/6 av den årliga skattefinansieringen) på att åstadkomma ett så fruktansvärt användarovänligt system att jag som Göteborgare har blivit, om inte rädd, så skeptisk för att åka kollektivt på andra ställen. Då är det bra att IT-avdelningen sparar in 100Mkr genom att tänka efter före. Kanske har den nyinsatta kollektivtrafiknämnden något att lära från Magnus Pätzell.

Man kan ju börja undra om politikerna och politruckerna, på VGRegionens samhällsutvecklningsavdelning eller andra nära sörjande, som gjort ”studiebesöken” i Japan (monorail), Sydafrika (jeep), Brasilien (linbana) och Australien (vattenrutschbana) bara har spelat golf på skattebetalarnas bekostnad, eller varför de kommer hem med förslag till system som är så fruktansvärt oanvändbart att man efter en halv miljard och 5 år väljer att skrota hela skiten? Hade det inte varit enklare att studera Berlin eller Stockholm och göra copy paste? Och vad kommer man fram till denna gång? Får jag drista mig påminna om det gamla talessättet:

Skit är skit, även med grädde på!

Nu är ju inte biljettsystemet det enda system som fått utstå kritik i Göteborg. Utöver göteborgsandan, som faktiskt omnämns i den Stockholmsbaserade sverigepressen, återfinns även andra hybrisrelaterade system, som exv elmätarskiftet för 700 miljoner.

Får jag drista mej till en enkel kravspec för det nya systemet:

Det skall kunna gå att förklara för en fransk turist på 30 sekunder, utan att man har franskakunskaper.

~ av atrewe på 06 november 2011.

Ett svar to “Lost in transportation”

  1. […] något år sedan skrev jag om ett besök i Stockholm, där man kan åka i hela länet på ett busskort utan att behöva trycka på kanppar […]

Kommentera

 
