Eloligarker och trängselskatt på el?

Sedan några dagar har Sveriges rike och land delats upp i olika elzoner eller elområden. Bakgrunden är att danska intressen drog Sverige inför EU-domstol eftersom man misstänkte att svenska aktörer begränsade den fria handeln till förmån för Svenska elkonsumenter (läs industri). Ivrig påhängare till danskarna klagomål var EON, som numer ställer sig på elkonsumentens sida och skyller på Svenska Kraftnät. Svenskt Näringsliv går ut i media och kvider över, hör och häpna, avreglering!

Oavsett vem som gjort vad, så har man inte gjort tillräckligt, och det är som vanligt den lille mannen som får betala.

I Göteborg har man upphandlat ett elmätarsystem som liknas vid en Rolls Royce och som bl.a. renderat avskedad vd och Göteborgs namn på kartan när det gäller korruption och brott mot grundlagen. 700 miljoner kostande kalaset och det har, förutom en rejäl prislapp, tillfogat Göteborg Energis kunder möjligheten att bli debiterade per timme för elen (likt man i vårt grannland i väst har haft möjligheten att göra det senaste decenniet). Varför är detta bra?

Om man studerar nordpools flöden och priser ser man att flödena söder ut ligger på maximum av nätens kapacitet dagtid, att priserna kulminerar runt kl17.00, att priserna i princip halveras vi 23-tiden. På helgerna ligger priserna generellt lägre. Varför varierar det? Jo industrin går på högvarv dagtid på veckorna, och de flesta kommer hem och drar på matlagning, tvätt och annat runt 16-18, samtidigt som industrin ej hunnit avstanna för dagen.

Idag debiteras den lille mannen spotmarknadens genomsnittliga dagspris, och har sålunda ingen möjlighet genom eget agerande att påverka priset. Om man däremot debiteras per timme kan man välja att köra igång tvätten, torktumlare, dammsugare, storkok, etc, på tider då energipriset är lägre, dvs senare på kvällen.

Nu är väl inte Svenska Kraftnät så intresserade av detta omvända trängselskattesystem, ty det är kunden som skall få betala det eftersatta kraftnätets utbyggnad genom elområdesindelningen och högre dagsspotmarknadspriser. Klart skall utbyggnaden vara 2015, huruvida det är med verkligheten överensstämmande torde framtiden utvisa. Banverket, numera Trafikverket, håller sedan 1992 på att borra hål i Hallandsåsen, tunneln skulle vara klar 1997…

Annonser

~ av atrewe på 06 november 2011.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: