Grovt bedrägeri alternativt grov förskingring

Hahaha… host host

Ponera att jag inte friskanmälde mig till FK efter ett kirurgiskt ingrepp, eftersom jag trodde det gick automagiskt på något sätt. Istället fortsatte jag att vara ”sjuk” i fem år. När det hela upptäcktes förklarade jag att jag inte hade uppsåt att ta emot eller använda pengarna, jag hade bara missat en regel. Ponera vidare att FK gett mej en klapp på axeln undlät att polisanmäla mig för bedrägeri alternativt förskingring, ty jag hostade upp pengarna direkt när frågan kom på bordet.

Sannolikt? Tror inte det.

Ponera att en partiledare, tillika statsministerkandidat, råkar ta emot ersättning för en hyra som människan ej är berättigad till under 5 år. Vad är sannolikheten att arbetsgivaren ger honom en klapp på axeln och säger, oj då, det kan hända den bäste (tydligen gör det det ganska ofta, eller så har svensken inte förärats med de bästa politikerna, utan de som de är förtjänta av, reds. anm.). Nej, detta fallet är icke grov förskingring alternativt bedrägeri, (vid missbrukande av ansvarsfull ställning, nämligen folkvald, blir tillmälet ”grov”, och renderar minst 6 månader max 6 års vatten och bröd), det är ett olycksfall i arbetet.

Skatte- och lagfrälse har vi väljare röstat in, om och om igen. ”Vi följer bara reglerna!”, säger politiker och politrucker, men inga regler har ändrats, ingen författningsdomstol har tillsatts, ty vi i Sverige är befriade från korruption – och så har vi en så fin tradition av egenkontroll!

Men vad gör väl en regel när man inte behöver följa den? Mina barn gör inte heller som jag säger, de gör som jag gör…

~ av atrewe på 08 oktober 2011.

3 svar to “Grovt bedrägeri alternativt grov förskingring”

  1. Fan vad jag är trött på att betala kriminella sossars lyxkonsumtion! Hade vi dödliga gjort en sådan här groda hade det blivit rättegång! Varför inte i detta fallet???

  2. Nu är det inte bara sossepolitiker som agerar på egen agenda. Men det är extra klandervärt när personer som säger sig stå för en kollektivt skattefinansierat välfärdsideologi ideligen beter sig på ett sätt som de beskyller ”storfinansen” och ”direktörerna” för.
    Om en allierad person ger fan i att betala tv-licensen, är det troligtvis baserat på en gnutta ideologi – liktyväl bör inte en sådan person inneha ansvarsfull ställning, då visat prov på medveten överträdelse

  3. […] har tidigare följt processen kring Juholts bedrifter i riksdagens ersättingsdjungel. Jag har också studerat hur riksdag och opposition agerat eller […]

Kommentera

 
