Länsstyrelsen och röstning i val 2010

Länsstyrelsen är regional valmyndighet och svarar för den slutliga sammanräkningen av röster vid val och nationella folkomröstningar. Söndagen den 19 september 2010 är det val till riksdag, kommun- och landstingsfullmäktige.

Mellan den 24-31 augusti skickas röstkort ut till alla som har rösträtt. Det är din folkbokföring hos Skatteverket och ditt medborgarskap den 20 augusti (30 dagar före valdagen) som avgör var du ska rösta och vilken rösträtt du har.

Har man inte fått sitt röstkort skall man senast den 7 september kontakta sin länsstyrelse.

Eftersom jag flyttat den 24 augusti har jag inte fått mitt röstkort – tydligtvis har eftersändningen utövad av kgl Generalpoststyrelses försorg ej  fungerat – så jag var illa nödd och tvungen att kontakta länsstyrelsen på nätet, gubevars.

Nåväl, ehuru länsstyrelsens nätpublicister ej genomgått grundläggande instruktion för framvisande av aktuella åtagande, dristade jag mig att på länsstyrelsens hemsida nyttja dess sökfunktion – det märkliga och tillsynes kuriösa ordet ”röstkort”, i dessa valtider, skrevs in i sökfältet, sökknappen klickades och resultatet blev —-.—- tada! Noll (0) träff!

Ridå…

~ av atrewe på 01 september 2010.

Kommentera

 
