Osund förbindelse över Svinesund

Jag konstaterade häromdagen att jag inte haft någon direkt nytta i det verkliga livet av de 6 års akademiska studier jag tillägnat mej. De flesta erfarenheterna har jag lärt mej i livets akademi.

Men så dök det upp ett litet retrospektiv över avtalsrätt som jag studerade på Handels i forna dar. Ensidig ändring av avtal är olagligt. Anledningen var att Svinesundsbrons autopasskunder sålts av Hvalertunnelen A/S till Svinesundsforbindelsen A/S. I samband med försäljningen försvann möjligheten för svenska kunder att betala via svenskt postgiro. Istället hänvisades till IBAN/SWIFT vilket innebär en merkostnad i de flesta fall. Detta är en ensidig ändring av ingått avtal.

Så jag bestämde mig för att efterforska hur det egentligen låg till (mailordningen reverserad för läsbarhet, namn ändrade):

Fra: Anders Trewe 
Sendt: 12. mars 2009 21:57
Til: Svinesundsforbindelsen
Emne: ang Svinesund

Hej

Jag har fått en norsk räkning från er, tidigare Hvalertunnelen. Vilket är ert svenska postgiro, jag hittar inte det på hemsidan. 

/3w

 

Från: Ingrid F
Skickat: den 19 mars 2009 09:41
Till: Anders Trewe
Ämne: RE: ang Svinesund

Hei 

Vi har dessverre ikke svensk kontonummer pr i dag, men dette kommer.
Foreløpig må norsk kontonummer benyttes.
Iban: NO41 7050 06 31382
Swift: DNBANOKKXXX

Valutakalkulator finner du på www.svinesundsforbindelsen.se.

MvH

Ingrid

Bro & Tunnelselskapet AS

 

Fra: Anders Trewe 
Sendt: 19. mars 2009 12:11
Til: Ingrid F
Emne: SV: ang Svinesund
Viktighet: Høy

Hej

Det är en ändring av avtalet jag hade med Hvalertunnelen vilket innebär en merkostnad för mej på 100 kr pr faktura.

Detta bestrider jag och tänker inte betala.

 Jag kommer ej att beakta fakturor under 100 kr och göra avdrag på 100 kr på belopp över 100kr tills att svensk privatgiro är upprättat.

/3w

 

Från: Ingrid F 
Skickat: den 19 mars 2009 13:06
Till: Anders Trewe
Ämne: RE: ang Svinesund

Hei.

Det er pr i dag beklageligvis ikke noe svensk kontonummer som du kan betale fakturaen til. Du kan betale i en norsk bank, eller betale den i en svensk bank med følgende iban: NO41 7050 06 31382 og swift: DNBANOKKXXX.

Det vil trolig bli opprettet et svensk kontonummer som kan innbetales til, forhåpentligvis allerede ved neste fakturautsendelse.

Inntil videre har vi dessverre ingen bedre løsning på problemet.

Vi vil anbefale at du innbetaler fakturaen. Om den ikke innbetales vil den ilegges tileggsavgifter og til slutt sendes til inkasso. Det enkleste for deg vil være å betale fakturaen. Dette til informasjon.

MvH

Ingrid

Bro & Tunnelselskapet AS

Fra: Anders Trewe 
Sendt: 19. mars 2009 13:18
Til: Ingrid F
Kopi: Svinesundsforbindelsen; firmapost
Emne: SV: ang Svinesund
Viktighet: Høy

Nej

Det är en ensidig förändring av avtalet från er sida, därför, enligt internationell, svensk och förmodligen även norsk lag gäller inte avtalet. Inget inkassobolag skulle gå med på att driva in en sådan skuld.
Jag avvaktar tills att ni upprättat ett svenskt konto enligt det avtalet jag hade med Hvalertunnelen.

/3w

Från: Svinesundsforbindelsen [Svinesundsforbindelsen@brotunnel.no]
Skickat: den 19 mars 2009 14:49
Till: Anders Trewe
Ämne: RE: ang Svinesund

Da har vi avsluttet faktura nr 90047931 på Nok 120,-. Passeringene vil bli fakturert på nytt til deg og sendt på svensk faktura ved neste gangs fakturering. Det blir sendt faktura for passeringer Svinesundsforbindelsen ca 1 gang pr måned, slik at neste faktura vil bli sendt ca mars/april-09

Svinesundsforbindelsen

Från: Anders Trewe
Skickat: den 19 mars 2009 15:48
Till: ‘Svinesundsforbindelsen’
Ämne: SV: ang Svinesund

Hej

Tack för det,

Mvh

Anders Trewe

 

Undrar hur man resonerar som myndighet i detta fall – och om de kommer att kompensera de som fått föra över pengar via IBAN/SWIFT. Frågor som vi troligtvis aldrig får svar på  – men nu är de i alla fall ställda.

Modellen känns igen – konsumentlagstiftningen gäller inte myndigheter – men oops, tyvärr var myndigheten ombildad till aktiebolag av skatte- och konkurrensskäl. Och i lågkonjunktur höjer monopolen priserna (eller inför nya avgifter, eller kostnadsneutraliserar, eller …) medan de konkurrensutsatta sänker dem.

Ha en bra dag!

~ av atrewe på 19 mars 2009.

2 svar to “Osund förbindelse över Svinesund”

  1. Du gör mig så glad som orkar, och lyckas 😉

  2. Jag är imponerad av din ton i mailen, is i magen, det låter så lätt! 🙂

Kommentera

 
