Matlagning ger sämre resultat i löpning!

Det är nu vetenskapligt belagt att matlagning har en negativ inverkan på tiden som det tar att tillryggalägga en fastställd och utvald sträcka. I går lagade jag mat till min mors lilla födelsedagstillställing – som jag sedermera också övervarade – idag var resultatet på milen i Skatås sämre än det var tre dagar tidigare. Slutsatsen kan endast bli att matlagning har en malign inverkan på fysisk prestation.

Under min tur i vårvinterns skog blev jag utsatt för solsken och värme – det var nästan nio grader – detta genererar onekligen diverse funderingar. Hjärnan har en förmåga att tänka av sig själv, celebral resonans – ju mer man försöker få fanskapet att sluta, desto värre blir det. Jag ville bara höra rytmen av stegen mot backen och känna dofterna från skogen när snön smälter – istället blev det en massa surr mellan öronen.

Nåväl, det finns ju flera anledningar till att jag är ute och springer – en är ju den allesnärvarande 40-årskrisen (som pågått i 7-8 år nu) som talar om för mej att jag skall släpa mej runt i skogen och tomgå – till nytta endast för fåfänga och en fast kropp – six pack i stället för bag-in-box utan box. En annan anledning är att balansera ut den dagliga adrenalintillförseln – köra kontorsstol är ju inte så fysiskt ansträngande.

Det som föreligger just nu är idén om att springa Göteborgsvarvet igen – den 16 maj tror jag visst att det är. 

2004 vann en av Lysekils stoltheter Göteborgsvarvet, Mustafa Hassan ”Musse” Mohamed, på tiden 1.04. Han väger c:a 53 kg. 2008 kom jag på 11406:e plats, på tiden 1.50. Jag väger 0,1 ton.

Medan fötterna trampade på, i en till synes evig process, med vilja som primus motor, vindlade tankar runt i hjärnan. Enligt svensk folkhemstradition och socioindrottslig rättvisa borde något riksförbund eller någon nationalsociologisk chefsideolog advokera för införandet av ett respitsystem likt det svenska Leading Yard Stick – systemet som förekommer inom segligens förunderliga värld. LYS bygger på en mängd parametrar som skall in i en formel för att fastställa en segelbåts faktorkonstant – ett tal som multipliceras med seglingstiden för att få en jämförbar, relativ, tid. Systemets skapare använde sin båt som norm, en Allegro 27:a, som fick LYS-talet 1,00. Ungefär som det relativa betygssystemet.

Vid långdistanslöpning kan man ju bortse från luftmotstånd, skrovlängd vid vattenytan, masthöjd etc. Det som påverkar framfarten mest är med all sannolikhet deplacentet – eller snarare dödviktstonnaget – vars inverkan av jordens gravitation alkemisten Sir Isaac Newton vetenskapliggjorde med hjälp av inspiration från ett fallande äpple under en meditationsrunda 1666.

I sin enklaste form torde ett PhYS-tal (Physical Yard Stick) räknas ut med hjälp av en diskretionärt vald norm – exv genomsnittsvikten på en mönstrad rekryt: 79 kg. Musses PHYS-tal skulle då vara 79/53 = 1,49, dvs som en  Hobie Cat 18. Detta skulle redera en ny tid på 1,49 * 64 min = 1h 35 min. Min tid och PHYS-tal skulle enligt samma resonemang vara 79/95 = 0,83 (som en optimistjolle)  * 110 min = 1h 31min.

Tadaa! Livet blev genast mycket bättre! Jag springer Göteborgsvarvet 4 minuter snabbare än Musse! (releativt).

Tack Ingvar Carlsson för mängdlära med äpplen och päron, den nya matematiken och SIA-reformen som ”genomfördes i början av 1970-talet i grundskolan för att utjämna skillnaderna mellan olika samhällsklasser och ge en aktiv demokratisyn i medborgarfostran”, nu har jag vunnit Göteborgsvarvet!

Carpe semola!

~ av atrewe på 15 mars 2009.

Ett svar to “Matlagning ger sämre resultat i löpning!”

  1. undrar vad öl gör för löpningen… Det har du ju möjlighet att undersöka snart! 😉

Kommentera

 
