Vänskap eller kärskap

Vänskap är ett knepigt ord…

”A friend is someone who knows the song in you heart, and can sing it back to you when you have forgotten the words” var det någon som sa på P1 i kväll. UR, närmare bestämt. Big Words.

Vad betyder det att vara vän? Är vänskap större än kärleken? Kan vänskap samexistera med kärlek? Hur många gånger har inte den ”sanna” kärleken plötsligt blivit riktig elak och vänt till bedrövelse, ilska och hat? Var tar då vänskapen vägen – om den har funnits…

Jag har inte reflekterat speciellt mycket över vänskap – inte mycket över kärlek heller – förrän på senare tid. Själv har jag ett fåtal vänner, som jag betraktar som riktiga och viktiga – vad nu det betyder. Gemensamt för dessa är att jag inte träffar dem speciellt ofta – de flesta bor dessutom miltals bort, några över hundra mil.

Kärlek har jag till mig själv och mina barn. Att älska sina barn är både lätt och svårt. De är egna människor och det går inte att älska fast dem – det gör det inte med någon. Balansen är hårfin, lyhördheten som krävs drar massor energi. Det som är för mycket ena dagen är för lite nästa. Samtidigt är det lätt att älska sina barn – de är ju en del av mej själv! Om jag inte älskar mej själv, hur skall jag då kunna älska andra?

Betänk en relation mellan två makar – låt säga mellan två som anser sig älska varandra – de har ju gift sej gubevars. Betänk sedan en relation mellan två goda vänner. Rent mellanmänskligt, i interaktionen mellan dessa båda par, vad är det som skiljer sig? En sak som jag reflekterat över är att individerna i det så kallade kärleksparet ibland beter sig på ett sätt mot sin partner som de aldrig skulle göra mot en vän, och definitivt inte acceptera att blir utsatt för av en vän.

Så, människa, ni som är tänkande  – ”cogito, ergo sum”, visa –  ”homo sapiens” och leker  – ”homo ludens” – varför håller ni på sådär med era älsklingar? Ingår detta i den visa leken? Sjung då hellre en sång! <Alludering>

Nåväl, jag har bara mej själv att utgå från – och jag finner det synnerligen kuriöst att folk (undertecknad inbegripen i flocken folk), när de inträder i kärlekens metamorfos, tillika börja uppträda som om de har någon slags äganderätt, förtur, tolkningsföreträde över varandra. Slingrandet runt varandra under osande amor övergår gradvis till ett klängande och kontrollerande. Kravlistor och förväntningar väller in i förhållandet lika säkert som deklarationen dimper ner från fögderiet. Vem har bett om detta – och var tog ömsesidigheten vägen?

Jag tror sann vänskap är kärlek – vänskap handlar inte om att vara till för någon när det är praktiskt eller bekvämt – utan precis tvärt om – när det är överjävligt, obekvämt och smutsigt. Det är kärlek att se, att vara medmänniska – utan att döma och utan att göra våld på den egna integriteten. Och det börjar hos en själv – utan dej själv funkar varken ömsesidighet eller integritet så bra – och då blir det svårt med utbyte – definitivt blir det lättare med dränage av energi åt det ena och/eller det andra hållet.

Var medveten om din vänskap – främst till dig själv  – men också till andra – det är aldrig så svårt att vara sann mot sig själv som när man är kär. Gammalt djungelordspråk.

~ av atrewe på 06 mars 2009.

Ett svar to “Vänskap eller kärskap”

  1. Jag tänker att vänskap är kärlek och vänskapsrelationen är ett starkt känslomässigt band mellan människor, en del räffar man ofta andra mer sällan. Då spelar inte det geografiska avståndet så stor roll. Mer än att man saknar varandras sällskap såklart. Med några få vänner är det verkligen jag älskar dig-kärlek med de flesta är det mer jag gillar dig-kärlek. Men jag har ingen vän som jag inte tycker om. Då är det ingen vän. Det är ju den ömsesidiga kärleken som jag tycker så mycket om, jag vet att jag är omtyckt av vännen. Så lätt och så svårt.

    Maria

Kommentera

 
